Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Val av propeller

Micke:

Jag vill montera en folding propeller på min båt. Detta är en tysk segelbåt på 27 fot. Den väger ca 2,3 tonn, ca 2,5 m bredd i vattenlinjen. Någonting mellan Maxi 77 och Maxi 84. Motorn är Yanmar YSM8G ( 8 Hkr/3200 varv, utväxling 3:1 ). Vilken storlek på propeller( diameter x steg ) skulle det vara lämplig ?
Tack för alla som vill besvara frågan.

Göran C. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 09:47

Göran C.:

Hej.
Om du går in på följande sida så kan du få en bra beräkning gjord. Det är mycket uppgifter att fylla i men det kan det vara värt för att få ut mesta möjliga av motorn.


http://www.gori-propeller.dk/Index.asp?IDS=1196

MVH/ Göran C.
Micke (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 09:47

Micke:

Denna sida fungerar ej ( åtminstone för mig ), trots att jag hade alla möjliga uppgifter, så fick jag, som svar, bara tömma blad. Jag ska försöka ett par gånger till, kanske de är lediga under helgen ( ? ). Men tack, Göran, ändå! Det är intressant sida !
Lyssnar gärna för andras åsikter/erfarenheter beträffande propeller-storlek för min båt!
MVH
Micke
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 09:47

Lars:

Jag har själv en Yanmar 8Hkr motor med en liknande bokstavskombination, och har också tanke på att byta propellor. Några av de råd jag fått är att man måste bestämma sig om man skall ha bra driftsförhållande för motorn för framfart i stilje (då det behövs lite kraft och man vill ha fart) eller om man prioriterar att kunna gå mot vind i krabb sjö för att t.ex. komma in i en hamn (då behövs stor kraft och farten har inte så stor betydels). I det första fallet skall det vara stor stigning, och i det andra liten stigning. Om man har gott om pengar så har Autoprop(.com) en tvåbladig propellor som skall passa till Yanmars 8Hkr motor. Den ställer automatiskt stigningen efter belastningen, vilket (enligt Autoprop) innebära att man alltid har den ideala stigningen.
Micke (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 09:47

Micke:

Tack, Lars !
Det skulle vara intressant att höra vad för propeller du har nu och i vilken båt. Jag har skaffat en propeller som är 15 x 10, men är osäker om det är bra.
Hälsningar
Micke
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 09:47

Lars:

Jag har nu en foldingpropellor som är 15 x 12. Min båt är av modelen Netta, en 30' storasyster till H-båten. Det är alltså ett lättdrivet skrov. Jag använder inte motorn så mycket och har därför varken mycket erfarenhet eller många motorinstrument, men det låter inte som motorn går tungt när jag ligger på 5 knop och det är vindstilla. Är där vind så seglar jag. Jag titta efter och min motor har benämningen Yanmar YSB 8G och har suttit i båten sedan den byggdes 1978.
Michael Hammarnejd (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 09:47

Michael Hammarnejd:

Yanmar Service i Stockholm vet svaret på direkten. Ringde dem själv när varvet satt på ny propeller med fel rotationsriktning, som skulle gjort att man var tvungen att backa för att köra framåt ;-). Varvet fick byta ut den, sen gick de i konkurs, dock utan koppling...
Mina samtal med Yanmar var långa och goda, de gav massor av info om motorn, som inte stod i handboken.