Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
TV- och VHF antenn

Ted:

vilka tips/råd har ni när jag skall montera en TV & VHF antenn placering fabrikat mm?

Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 21:14

Ernst Blixt, sekreterare i BTN.:

Se en liknande fråga i Forum i Ämnesområdet Navigation: "Kombiantenn" öppnad 05-01-07.
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Ted,

VHF-antennen =SKALL= placeras så högt det bara går. I en segelbåt är allt annat än masttoppen snudd på otänkbart. Det är bara om det är omöjligt att få upp en kabel dit som annan placering är ett alternativ. Orsak - högre placering ger längre räckvidd och räckvidd är A och O vid bruk av VHF-radion.

TV-antennen kan du placera lite var du vill. Uppe i masten är så klart ingen dålig placering men kräver extra kabel i master och ger, om än tämligen lite, extra vikt i masttoppen. Jag har själv en TV-antenn placerad på en radarstolpe vid akterspegeln. TV-signalerna är inte lika känsliga för att inget får ligga mellan sändarens och mottagarens antenn - därför kan den placeras lägre. Ligger man i en naturhamn bakom ett stort berg så kan man med min placering av antennen kanske inte få någon mottagning alls medans en placering i masttoppen ger bra mottagning.

Mvh. / Thomas.