Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
Trangiakök i båt ?

Ulf:

Hejsan, jag har en fråga om kök i båt som jag hoppas att någon kan svara på, delge mig erfarenheter eller rekommendationer. Jag har en Örnvik 550 HT utan kök och funderar på att använda ett Trangiakök. Behöver jag gå iland för att använda detta eller vågar man köra det med T-röd i båten ? Jag tänker på om brännaren med T-röd välter och t-spriten rinner ut.... Det finns ju en tillsats så man kan köra med gasol, är det bättre /säkrare ? http://home.smelinkweb.com/trangia/trangia/28-3.htm
Båten har 2 lösa bensintankar... Tacksam för svar och tips.

hälsningar Ulf

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:45

Ove Thorin:

Hej Ulf
Så här står det i reglerna för säkerhetsbesiktningen. "Spis eller kök ska vara säkert fastsatt och av lämplig typ för användning i fritidsbåt. Gasolspis/kök ska vara av lågtryckstyp med tändsäkring i brännaren" Det finns godkända enkla spritkök för båt t.ex Origo 1500. Här är en länk där du kan läsa mer om kök http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/ovrigt/spira.htm

Hälsningar Ove
Ulf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 01:52

Ulf:

OK - det var ju klara besked, inte mycket att tveka om. Tack Ove för snabbt svar. /Ulf
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 01:52

Björn Johansson:

Trangiakök är väldigt bra, både de som går på rödsprit som de som drivs med gas, men som sagt, de är inte godkända att användas ombord.
Jag hade länge ett Trangiakök liggandes i båten som reserv, utifall ordinarie kök inte skulle fungera eller att dess drivmedel skulle ta slut. Men i en mindre båt kan det ju kanske vara svårt att få plats med ett reservkök...

Ja om du använder Trangiakök, så skall det användas iland.
Fördelen med dessa kök är ju att de inte är känsliga för blåst, det är ju nästan så att man får bättre fart på brännaren (nu talar jag om T-röd versionen) om det blåser litet.

Tänk bara på följande, bränn ur brännaren helt, eller förpacka den i en plastpåse innan den packas ihop och placeras i lilla kastrullen (denatuerat potatismos smakar INTE gott...). Om du skall kväva elden i brännaren med dess lock, tag bort O-ringen i locket först... Vid ihopackningen skydda teflonet i stekpannan med en wettexduk eller liknande.

Men för en dagtursbåt kanske Trangian ändå är ett bra alternativ, om man då vill ha besväret att laga maten iland.




Anders Mossing (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 01:52

Anders Mossing:

Hej!

Jag använder Triangia med gasoltillsats i min båt. Fungerar ypperligt men bör nog bara användas i hamn. Har svårt att se problemet med detta system och vilka skäl som ligger till grund för att det inte godkänns? I min båt (en IF)kan inget kök sitta fast eftersom det helatiden dras fram från ett skåp när dt är dags för användning. Båten är säkerhetsbesiktigad utan kommentarer om detta.

Några pekpinnar vill jag dock komma med angående Triangiaanvändning på båt:
- Använd inte under gång. Tyngdpunkten är relativt hög och en lite risk finns att hela anordningen kan välta (även om det aldrig hänt mig)
- Köp gasoltillsats! Enkelt, effektivt och säkert. Man slipper slaskandet med sprit och risken att spilla.

För övrigt finns också tillsatser där man kan använda bensin som bränsle men får man ju en del slaskande.

mvh

Anders