Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
Träbrygga = fågeltoa

Lars Björkman:

Finns det något bra motmedel som kan användas för att göra träbryggor mindre attraktiva som avträde för traktens sjöfåglar i huvudsak änder och kanadagäss?

Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Jag skulle kunna tänka mig att det här är ett svårt problem att lösa. Det finns ju visserligen olika typer av fågelskrämmor att köpa eller tillverka själv. Olika sorters propellrar, långa vimplar, elektroniska ljudgeneratorer... ja det är nog bara fantasin som sätter gränser. Jag skulle kunna tänka mig att änder är rädda för ugglor och andra rovfåglar, kanske man skall prova en sådan där plastuggla. Kanadagässen räds inte mycket... Fåglar av alla sorter släpper ju sin elimination under flykten också, jag vet inte om gäss gör så, men väl måsfåglarna, och mot sådana bombardemang är det svårt att skydda såväl bryggor som båtkapell. Jag skulle nog köpt en sådan där elektronisk fågelskrämma, som ger ifrån sig rovfågelsljud, vill minnas att Jula har en sådan, men vet ju inte om den funkar. Jag har framgångsrikt skrämt bort katter från sandlådan med en pepparblandning utrörd i tabasco, samt någorlunda skyddat trädgårdens tulpaner och påskliljor från rådjur med benmjöl. Kanske något av dessa medel även skrämmer bort kanadagåsen... det kostar ju inte så mycket att prova. Möjligen skulle man kunna bygga någon form av fysiskt hinder på bryggan som hindrar större fåglar att landa där, men jag kan inte just nu komma på hur ett sådant hinder skulle se ut för att inte hindra "nyttotrafiken". Bj.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 18:00

Tomas:

I Norge ser man ibland bryggor med korta "lyktstoplar", ca 2,5 meter höga. Högst upp, kors och tvärs, har man spänt trådar, snören, fisklinor -- för att stoppa trutarna. Men om det skrämmer andfåglar vet jag inte. Men troligen väljer de till slut en annan toalett/sovplats om man bara stör dem tillräckligt ofta under nåra dagar och nätter och sedan då och då som påminnelse.
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Trådar i luften hindrar säkert fåglarna, om nu fåglarna har så bra syn att de ser dem... risken är annars överhängande att de blir en dödsfälla för fåglarna. Det beror ju förstås på trådarnas tjocklek. Jag har flera gånger sett döda större fåglar intill elledningar, kraftledningar, järnvägars och spårvägars kontaktledningar. Dödsorsaken har oftare än elskador (brännskador) varit brutna nackar eller brutna vingar. Trådar i luften kommer i resonans när det blåser ute, och det gör det ju ofta där man har sin flytbrygga, jag låg en natt förtöjd nära en fastighet med någon slags långvågsantenn, alltså ett antal koppartådrar spännda i luften... sov dåligt den natten, inte beroende på oro för nattförtöjningen utan pga "Den sjöngande tråden". Ute vid Salthomen i Göteborg har privata fastighetsägare, ett byggföretag (om det är kvar) samt Göteborgs spårvägar vid vändslingan, satt upp buntband på diverse ledningar, stolpar, lyktor etc, där man då "glömt" att klippa av tampen, (vilket Gud förbjuder i elsystem) men denna relativt mjuka plastremsa som sticker rakt upp i luften hindrar tydligen fåglarna från att slå sig ned just där, och så är ju risken minimal att fåglarna spetsas på dessa hinder, det ser inte alls snyggt ut, men är tydligen effektivt. Bj.