Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Toggles

Bo-Inge Nilsson:

För några år sedan monterade jag rullfockssystem (Plastimo) på min segelbåt vilket har fungerat bra. Häromdagen läste jag lite om rigghaverier i boken Reparationer till sjöss (Nigel Calder) där det påstås på sidan 1 att om toggles saknas vid rullfockssystem i förstagets båda ändar är det bara en tidsfråga innan hela riggen går överbord. I monteringanvisningen till Plastimos rullfockssystem säges inget om detta. Lever jag farligt eller??

Olivia
Senast inloggad: 2019-07-04 - 11:25

Arne Lindh:

Inte särskilt. Nigel Calder skriver böcker utifrån "cruising around the world"-perspektiv.
Men toggles gör systemet mer rörligt och kan därför motverka förslitningsskador. Jag är inne på min andra båt med Furlex-rulle och har toggles vid förstagets infästning i masten. Även vid däck finns på detta system ett slags toggles. Det är alltid bra att ha, som sagt.
Men jag tror risken är liten att du skulle tappa riggen. Den står väl inte enbart på ett rullförstag. Beror förstås på vad du har för båt och hur extremt du seglar.
Men som sagt, toggles är bra, men inte livsnödvändigt. Jag tror i och för sig att man ska kolla noga efter sprickor och förslitningar i stående rigg om man använder rulle. Jag rullar in både stor och genua och är verkligen beroende på av att systemen fungerar och hittills - peppar, peppar- har de gjort det.


Mvh
Arne Lindh
s/y Olivia