Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2019-09-20 - 14:31
Toalukt Par/Jabsco

Patrik:

Jag har en Par/Jabsco toa där spolvattnet börjar lukta härsket. Det är alltså ingen lukt av urin eller extkrementer. Det luktar likadant oavsett om toatanken varit tom länge och om jag kört igenom toarengöringsmedel genom toan och toatanken. Lukten kommer direkt när man spolar oavsett om någon använt toaletten, och det den lite härskna lukten kommer direkt upp från spolvattnet i toaskålen. Spolvattnet kommer genom en 30 cm lång slang från bordgenomföringen. Någon som varit med om något liknande???
Undrar /// Patrik

Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Björn Johansson:

Nej, jag har inte varit med om det fenomentet.
Men jag misstänker att om inte vattnet på utsidan av båten är illaluktande, kan det kanske vara så här:

Avlagringar i spolpumpen och på dess packningar och kolvtätningar.
>Tag isär och gör rent, ev. köp en renoveringsats.
Avlagringar i slangen mellan bordsgenonföringen och pumpen.
>Byt ut slangen (passa på att montera en enkel backventil).

Det kan också vara så här, men kanske långsökt:
När du pumpar öppnas ju den stora backventilen efter pumpen, då kan det ju komma upp dålig lukt från tanken, detta även då denna backventil är dålig och inte sluter tätt, den backventilen ingår i nämnda renoveringssats.

Kolla också om avluftningaen till toatanken (septiktanken) är hel, ren och tät. Tät får däremot inte själva avluftningsmunstycket på utsidan av skrovet vara.
Dessa tar stryk av den saltsyra vi på landets västra kust seglar omkring i.

Hur noga du än gör ren en toatank, eller om du häller i saneringsmedel, så luktar det oangenämt inne i en sådan, särskilt då om den är av plastmaterial, rostfria plåttankar kan man få något mer luktfria.

På min toa av samma sort, har det hänt att jag lyckats pumpa upp alger och annat som funnits på utsidan av båten.
Särskilt irriterande har det varit att få upp de där långa bruna algerna som ser ut som "Malacos kolasnören".
Och jag gissar att om sådana blir kvar inuti pumpen orsakar de dålig lukt och försämrad pumpfunktion.
Jag har löst detta genom att montera en utanpåliggande sil, på utsidan av toapumpens inloppsgenomföring.
(Jag har en grundgående båt, och brukar söka upp små vikar i naturhamnar.)

Detta är det ända jag kan komma på, som orsakar detta problem, men det kanske finns andra förklaringar...
Kolla iallafall mina tips, det är ju relativt enkelt.
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

slangar håller ca 3-4 år sen börgar det att lukta illa

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00
Detta är enkelt, dina slangar har nu nått den åldern där emissionstätheten upphört, byt samtliga slangar från och till septitank och toalette. Kuntze har alla dimenssioner som är emissionstäta. Surt jobb, just gjort det på min 46:a
Bo Persson (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Bo Persson:

Jag hade problem med lukt ifrån min toa. provade det flesta trix med rengöringsmedel. köpte till sist en renoveringsats och demonterade toaletten och upptäckte då att det bildats illaluktande kalkliknande avlagringar på packningar och i tömmningsslangen. Efter att ha bytt packningar och slang så försvann lukten.


Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Björn Johansson:

Jag reflekterar till Bo Perssons svar;

Ja det måste ju vara så att spolvattnet som är sjövattnen utifrån båten, innehåller allehanda organiska ämnen och levande organismer. Dessa fastnar i pumpen och slangen och kommer så småningom i förruttnelse, detta luktar.

När sedan Patrik eller annan toalettrenoverare går till båttillbehörsaffären för att köpa en renoveringssats till sin Par/Jabsco "ändamålsriktiga nödavgång" kommer han att få frågan om pumpen har en etikett med röd eller blå text, detta är viktigt att känna till! Den med röd text är en äldre modell, och således den med blå text är av senare datum, dessas reservdelar är inte kompatibla. Däremot skall vad jag hört, hela pumpen vara kompatibel med själva toalettskålen.

Jag nämnde i mitt första svar att det är bra med en backventil på slangen till spolvattnet.
Sätt en sådan omedelbart efter skrovgenomföringen, så har du alltid litet vatten kvar i slangen och slipper pumpa upp hela slangens volym varje gång. Detta ökar ju naturligtvis risken att få växt av alger och annat i slangen, men om man tömmer den efter varje säsong så tror jag inte att det är någon fara. Det kan det kanske vara värt, att slippa ett antal pumptag innan vattnet kommer till pumpen.
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

/// Patrik:

Tack för synpunkterna. Jag hade också kommit fram till att pumpen var inblandad på ett eller annat sätt, men det är alltid bra att få in fler synpunkter innan jag sätter igång. Skillnaden mellan blå och röd toa var redan känt, men att jag kunde uppgradera min "röda" toa med ett helt nytt "blått" pumphus (kostar knappt 500 SEK) visste jag inte. Det blir nog det och passar samtidigt på att byta den stora backventilen på vägen till toatanken (som är i RF och som sitter i en ventilerad bänkkista).
Högt & fort /// Patrik
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Anders:

Har samma typ av toalett och samma problem med lukt. Köpte ett komplett nytt pumphus i vintras (inklusive backventil mot tanken) men det hjälpte inte. Lukten uppstår inte om man använder toaletten regelbundet utan först när den stått ett antal dagar. Tom tank och ordentlig genomspolning efter helgen hjälper inte heller.

Skall testa att byta sjövattenslangen och se om det gör någon nytta. Har även sjövattenpump i pentryt men där har det aldrig luktat trots att den används mycket sällan, så jag tror inte att det är föroreningar i vattnet utifrån som ställer till det. Kanske läcker det ut lite toaavlopp baklänges in i pump och ut i sjövattenslangen. Det behövs säkert inte mycket och har slangen väl blivit angripen av bakterier lär man inte bli av med dem genom att spola.
Lennart Lundst… (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Lennart Lundström:

Jag upplever samma sak. Har kommit till den slutsatsen att det är kvarvarande vatten i spolslangen som 'jäser ' under veckan. När jag spolar första gången ser man att det 'skummar' lite i vattnet och ,som jag upplever det , luktar metangas. Fenomenet försvinner efter en spolning och uppkommer aldrig när toan används frekvent. Kan vara att sjövattenslangen är full med alger. Anders kan ju rapportera efter sitt byte.

//Lennart
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

/// Patrik:

Bra att jag fick reda på det innan jag körde förbi Hjermans och köpte nytt pumphus.

Jag har möjlighet att köra in färskvatten mycket enkelt i toasystemet då genomföringem till avloppet från handfatet på toan dubblerar som intag till spolvatten till toan. Dvs stänger jag ventilen vid genomföringen och fyller upp färskvatten "utspätt" med klorin i handfaten (eller var det tvärtom...) så kan jag pumpa klorinblandningen genom hela toasystem. Jag skall testa detta i morgon och se om det är någon förbättring efter helgen. Jag redovisar hur det gick efter helgen.

Luktar metangas??? Det närmaste jag skulle beskriva hur spolvattnet luktar i vår båt är härsken matolja. Jag spolar igenom någon matsked matolja då och då för att smörja ventiler och packningar etc och det kanske hänger ihop.

Högt & fort /// Patrik
Uffe (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Uffe:

Hej,
Jag har inte upplevt detta problem vid toaletten men vid sjövattenpumpen i pentryt, jag vet inte hur metangas luktar men är det som en blandning av sumpkärr och svavel så stämmer det med mina upplevelser :-)
Det är bara de första decilitrarna vatten som luktar efter att båten legat oanvänd ett par veckor. Tror också att det beror på hur varmt det är, jag har ännu inte känt någon odör i år men ett flertal gånger under den varma sensommaren i fjol. Kan kanske bero på alg situationen i sjön snarare än temperaturen..

//Uffe
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Björn Johansson:

Slangar som innehåller sjövatten skall ju inte utsättas för solljus, då blommar och växer inte algerna lika fort.
Jag rekommenderar ju en backventil på slangen till toans spolvatten, men är väl medveten om att med en sådan blir det några deciliter ståendes i slangen... Jag tycker det är bättre att ha det så än att få pumpa ett tiotal gånger bara för att få upp vatten till pumpen.

Jag känner inte så mycket dålig lukt från toan, men däremot från motorns kylvattenfiler, nu är detta väl tilltaget och rymmer uppskattningsvis 3-4 liter vatten.
I silen brukar det fastna allehanda havslevande mindre organismer, blåmusslor, små kräftdjur, troligtvis också plankton. Spillvärme från motorn gör ju sitt till och anrättningen inne i filterbehållaren luktar som en överkokt fisksoppa då man öppnar locket.

Någon nämde att man kan ha litet matolja i toapumpen, detta är säkert bra. I år har jag provat med att spraya litet siliconolja i diverse pumpar med "gummi"-membran eller kolvringar i "gummi". Sådan olja sägs ersätta de mjukgörande ämnen som finns i gummiliknande material. Mjukgörare försvinner ju efter några år.
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

/// Patrik:

Det blev mycket bättre, men inte helt perfekt, efter det att en 50/50-blandning klorin och sötvatten stått i pumpar och slangar från torsdag kväll till lördag FM. Skall dock ändå byta slangar och pumphus. Dock tror jag att klorinet visade på att det är någon form av levande, eller före detta levande, organismer som ruttnar i slanger och eller pumphus då lukten nästen helt försvann.

Anders, har du hunnit byta slangar än???

Björn, hur och var sprayade du siliconoljan i toan???

Högt & fort /// Patrik
"Bjorn ag… (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

"Bjorn again":

Nu var det ingen toapump jag sprejade siliconolja i, utan en mekanisk länspump och septiktankens elektriska evakueringspump.

MEN, jag skulle kunna tänka mig att "spräja" ymmnigt i inloppet på taoapumpen, där sjövattenslangen ansluts, pumpa några gånger och spräja igen, samt upprepa några gånger. Naturligtvis kan man ju skruva isär pumpen och spreja på alla glidytor och packningar.
Jag gissar (obs "gissar"!) att klorin på sikt kan vara skadligt (=uttorkande) för de gummiliknande material som förekommer i sådana här pumpar.
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

/// Patrik:

Jag tror inte heller att klorin är universallösningen. Jag körde dock igenom lite matolja i samband med att jag pumpade bort klorinet. Tack för inläggen!!!
Högt & fort /// Patrik
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Anders:

Bytte spolslangen före semestern och har nu inget problem med lukt även när båten har legat drygt en vecka utan att toan använts (testade i helgen). Min spolslang är ganska lång, ca två meter då den går upp mot skarndäck och ner igen, och den var ganska gojsig invändigt.

/Anders
Magnus Sterky
Senast inloggad: 2019-09-20 - 18:56

Instämmer att det troligen är biologiska rester i spolvattenslangar och ventiler osv som orsakar lukten. Jag råkade underförsommaren ut för liknande då sjövattnet till diskhon luktade krftigt så snart man inte använt det under några timmar. 

I det fallet var det en spigg som hamnat i sjövattenfiltret och som var orsaken.