Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
Toalett

Erik:

Har följande problem med toan i båten.
1. Vi har en ny RM69 (har haft den 2 säsonger efter att ha "kastat en eltoa i sjön"). Den läcker i botten och i pumphuset och luktar illa. Tänker kasta även den i sjön. Har någon förslag till vad vi ska byta till för att slippa läckage?
2. Vi har haft jätteproblem med septiktanken. I botten på den där avloppet går ut bildas ett halvcentimetertjockt lager som är helt ogenomträngligt. Det blir liksom keramiska plattor. För att kunna tömma tanken har vi varit tvugna att öppna manluckan (du kan säkert föreställa dig hur det luktar) och köra ner en pinne för att få hål på bottenlagret. Det är naturligtvis i längden ett hopplöst tillvägagångssätt. Vi använder oss av "vanliga" kemikalier som tillsats i septiktanken. Finns det någon som vet varför bottenlagret bildas och hur vi ska bära oss åt för att slippa det?

Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 19:01

Hans Helgesson:

Håller själv precis på att byta till ny toa (efter 19 år gav den gamla Willcox'en till slut upp). Har försökt fråga runt och de flesta som har Jabsco/PAR är nöjda - ett kvalitetsmärke som dessutom sitter originalmonterad i ett flertal båtmodeller. RM69 är ju ett lågprismärke, och det kan tänkas att det finns en koppling mellan pris och kvalitet :)
Kemikalier skall INTE användas i vattentoaletter! De är avsedda för Porta Potti och liknande kemtoaletter som töms i för ändamålet avsedda anläggningar. Kemtoa-tillsatser dödar allt vad mikroorganismer heter och det är en ovetenskaplig gissning att det är detta tillsammans med urinets salter som bygger upp bottenavlagringarna.Dessutom är de "döden" för vattenmiljön om du pumpar ut det i sjön/havet!
Vår septictank har utloppet i bakkant och är därigenom inte lika känslig för bottenavlagringar. Vi kan även via en ventil välja att antigen pumpa toaavfallet till tank eller direkt ut. Om man ligger ensam eller på lämplig plats försöker vi att inte pumpa kisset in i tanken. Om "leveransen" däremot innefattar fekalier så är det naturligtvis tanken som gäller. Detta för att undvika att urinet lämnar för mycket avlagringar (man har ju sett vad som händer inne i toaletten och i slangar om de inte görs rent - hittade för övrigt en helt inkapslad dansk enkrona i toalettens pumphus när vi köpte båten...
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 19:01

Björn Johansson:

Det är troligtvis så som Hans skriver ovan, att det är toa-kemikalierna som orsakar denna förstoppning. Men det låter ändå konstigt...

Jag själv har en PAR/Jabasco som jag i stort sett är nöjd med, kopplad till en ca 50 liters plasttank. Det är faktiskt trevligare att göra rent septictanken än vad det är att göra ren dieseltanken (allt är ju relativt). I slangar och på en del andra ställen har jag sett salt eller kalkavlagringar som jag gissar härrör från urinen. Med varmt vatten och hjälp av en högtryckstvätt har jag spolat ur tanken flera gånger, en stor balja har då stått under utloppet så att detta sköljvatten inte förorenat miljön.

Att det bildas hårda lager i tanken kan ju också bero på otillräcklig mängd spolvatten, men det känns ändå långsökt.

När jag under säsongen inspekterat septictanken via manluckan ser jag ju att nästan alla fekalier löser upp sig i spolvattnet, detta gäller också toappappet. Så om jag hade Eriks problem skulle jag slutat hälla kemikalier i toan, kollat backventilen eller silen mellan toa och tank, där det man spolar ned finfördelas, jag skulle också kolla mängden spolvatten.
Sture Björk (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 19:01

Sture Björk:

1. Var aktsam om RM 69. Har två som fungerar klanderfritt sedan 1980 (24 år!). Båten används flitigt från maj till oktober. Läckage måste bero på en trasig packning. Byt den och andra packningar (packningssats finns). Smörj pumphuset med lite silikonolja då och då - några droppar på pumpstången. Pumpen går då mjukt och fint. Bättre båttoa finns inte. Har aldrig tidigare träffat på någon som inte varit nöjd med sin RM 69.

2. Förstår inte behovet av kemikalier i septitanken. I övrigt gäller nog bara att spola aningen flödigt. Har aldrig råkat ut för fasta avlagringar eller annat stopp vare sig i toa, slang eller tank. Inför höstuppläggning pumpar jag bara igenom vatten några extra gånger. Sista gången med glykol. Sedan får det stå över vintern. Fungerar klanderfritt.
Erik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 19:01

Erik:

Tack för svaren.
Om man lägger ihop svaren så verar det som om avlagringarna kommer av onödiga och ev för riklig mängd kemikalier i kombination med att vi använt sparsamt med vatten.
Ang RM toan så har jag lite svårt att förstå att packningarna ska behöva vara dåliga redan första säsogen för att sedan bli riktigt kass säsong två. Som jag ser det så är slangstosen tll avloppslangen från toan konstruerad så att det har mycket svårt att hålla tätt. Rör man slangen så läcker det direkt.
Erik