Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
Toalett

Lars Lundgren:

Jag har en Albin Cumulus med toalett och septitank.
Jag har bytt toalettslangar (grymt hårda slangar) samt
bälgen till pumpen för tömmning av septitanken.

Likväl är det en minimal doft av toalett intill pumpen?
Vilka mått och steg kan jag vidtaga för att få bort den?
Sanitetsvätska i toan?
Eller vad?

Fingal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 19:29

Fingal:

Prova att byta kost, nej allvarligt kolla att du har en gastät sanitetsslang och se vart avluftningen från septin finns. Det kan komma dofter därifrån.
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 19:29

Björn Johansson:

Det kan ju också vara så att backventilen omedelbart efter toans utlopp inte sluter riktigt tätt, då rinner vattnet i toaskålen bort, och de fekala dofterna får fri evakuerings väg in i båten...
Detta brukar märkas på att det blir svårt att pumpa ner tarm- och blåsinnehållet i septiktanken.

Kompletta renoveringsatser brukar finnas att köpa till de flesta toapumpar. Dessa kan vara "skitdyra" men det är värt att renovera pumpen!

En annan teori är det att septiktankens avluftning sitter placerad så att dofter därifrån letar sig in i båten. Så är det på min Nimbus, där det under vissa meterologiska och andra fysiska förutsättningar blir sålunda.
Ett fall är om man ligger i hamn med en annan båt tätt intill och lätt vind rakt akterifrån.

Bj.
Uffe (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 19:29

Uffe:

Hej,
Jag har ett liknande problem på min Omega, trots att jag har kompletterad med sanitetslangar overallt, inklusive avluftningslangen är det inte helt luktfritt.
Jag misstänker nu att pumpen inte är gjord av sanitetmaterial, membran och plastkåpor kan ju släppa igenom lika mycket odör som slangarna.

För att minimera problemet är det viktigt att avluftningen fungerar bra, det får inte stå något vatten eller så i avluftningsslangen som hindrar luftflödet (inga veck eller böjar som håller vätska kvar).

Uffe