Hoppa till huvudinnehåll
Sivert Jonsson
Senast inloggad: 2013-11-26 - 13:56
Teakdäck eller inte?

Sivert Jonsson:

Hej! Är det någon som har erfarenheter av teakdäck alternativt plast i medelhavsmiljö? Som jag förstår slits ett teakdäck ner mycket snabbare i solen och värmen(?). Vet någon hur mycket snabbare än i Sverige miljö. Pekar detta på att man skall välja plast om man planerar att segla många år (5-10) i Medelhavet och ex.vis Västindien? Frånsett att det är snyggare och roligare att gå på.

Lenart Lundin/… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:06

Lenart Lundin/SXK väst:

Visst är teakdäck snyggt och halksäkert. Därmed är det slut på fördelarna.

Nackdelar: Stor mer-kostnad, blir varmt att gå på när solen bränner, "absorberar" värme så att det blir något varmare inuti båten, salt o sol leder till att nåten snabbare far illa, fordrar ständigt underhåll för att hålla sig snyggt.

Erfarenhetsmässigt håller ett bra teakdäck i Medelhavet enligt följande: Har man rengjort det rätt (t ex ej högtryck) så räcker det med omnåtning och försänkning av pluggar (om sådana finnes) efter 15 år. Efter ytterligare 5-10 år får man byta hela däcket. Varvskostnad för byte kan blir över 100 000SEK för en 40-fotare!

En del fösöker skydda sitt fina däck med "däckskapell" när båten lämnas....
Lars-Anders We… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:06

Lars-Anders Westlin, Tekniska Kommittén, SXK Stockholmskretsen:

Hej !
Jag tycker att om Du kan välja så bör Du välja ett ljust plastdäck. Det är som Du säger att teaken förstörs i solen. Jag kan inte uppskatta tidsfaktorn men lite fortare går det nog än i Sverige.

Den största nackdelen med teakdäck är nog ändå att man oftast skruvar det i däcket med massor av skruv. Ofta ger detta läckage. Teaken rör sig p g a värmeutvidgning och till slut får du vatteninträngning i däckets balsa eller Divynicell eller motsvarande. Det är väldigt många båtägare som har problem med detta. Det är VÄLDIGT svårt att hitta var det läcker.

Nästa nackdel är att teakdäcket blir ganska varmt att gå på. I medelhavsområdet går man ofta barfota.

Teakdäcket gör också att däcket blir tyngre.

Efter kanske 20-30 år har däcket slitits ned så mycket att Du måste lägga ett nytt (eller ta bort det). Om du inte gör det själv kostar det kanske 100 - 150 tusen kronor för en 10-metersbåt.

Jag har själv seglat 10 år i Medelhavet i en Fortissimo och är väldigt glad att jag inte har teakdäck.

Lycka till i ditt båtval.
Hasse Svedberg… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:06

Hasse Svedberg medl 284511:

Kanske i någon ljusare färg för värmens skull. Jämfört med teak billigt, håller i Sverige mer än 20 år, limmas och är lättlagt utan skruv genom däcket, det finns förmodligen inget bättre halkskydd och det dämpar stegljud.

Har jag glömt något. Jo, det är ur miljösynpunkt bättre än teak.

Hasse S


Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:06

Gunnar S:

som limmas i form av ribbor, t.ex. Tek-Dek eller Flexi-Teek, bägge av PVC, eller Marine Deck 2000 som är gjort av kork.
Snyggt, billigare än teak, och oerhört mycket enklare att lägga.
Som alternativ till Treadmaster finns även franska TBS som är litet snällare mot bara fötter
Hasse Svedberg… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:06

Hasse Svedberg medl 284511:

Treadmaster är en kork-gummiblandning om jag minns rätt.

Hasse S

Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:06

Anders:

kör rent! dvs bara standard gelcoat.

OK, det är snyggt med äkta teak i några få år sedan blir det bara problem. Jag garanterar att båten är mer värd efter 10 år om du inte lägger teak eller något "fuskmaterial". Teaken blir säkerligen minst 50 grader C i solen och fuskmaterialet är ju lika vackert som linoliummatta med parkettmönster!!!

Nej, mitt tips är att göra avkall på denna temporära ögonfröjd och istället tänka krast funktionellt, miljövänligt och ekonomiskt.

mvh

Anders


Hasse Svedberg… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:06

Hasse Svedberg medl 284511:

Anders!
Hur definierar du fuskmaterial? Många anser att en plastbåt är byggd i ett fuskmaterial!
När det gäller funktion har jag ännu inte sett ett "bara standard gelcoat" däck med bra halkskydd.
Vad har du för underlag för din värdering av båtars väde efter 10 år?

Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:06

Seawolf:

Gamla teakdäck sänker redan nu priset på en båt, och om tio år kommer det att bli ännu värre.

Det börjar ju redan dyka upp ett växande antal fall av tragedier med vatteninträngning i teakdäck. En annan faktor är att nästa generation båtköpare har dels mycket mindre teaknostalgi inbyggt i sina 'mindsets', dels har de i stället klara mindsets EMOT teak från regnskogarna.

Lägger man ihop dessa trender så kommer man tveklöst fram till att ett teakdäck kommer att vara en allvarlig belastning för värdet på en båt om tio år. Somliga av oss äldre har redan insett de tekniska riskerna, och skulle ALDRIG köpa en båt med teakdäck om inte priset var så lågt att man kunde ta bort det för prisskillnaden.
Stefan Kindebo… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:06

Stefan Kindeborg, Tekniska SXK,Sörmland:

Får nog hålla med Seawolf helt när det gäller teakdäck. Om man nu vore "nostalgiker" så borde man kanske köpa en träbåt istället..?

Själv så skulle jag faktiskt aldrig heller köpa en båt med teakdäck. I första hand av viktskäl, men även att man får ytterligare en sak att underhålla som tar viktig fritid i anspråk. Speciellt om man är lite "pedant" lagd..
När det gäller risk för vatteninträngning i däcket så är den ju mycket stor om det är "1000" skruvhål...

Det finns säker teakdäck som är 100% täta och som inte kräver så mycket underhåll, men en osäkerhetsfaktor för en beg.båtsköpare det är det definitivt tror jag..
Teak kan dock vara skönt att sitta på i sittbrunn och där är det ju minimala ytor som man kanske kan ha bättre koll på.
Lite välgjord sittbrunns-toft teak skulle nog jag inte bry mig så mycket om, trots att jag då skulle kappsegla med kanske 30 kg extra alldeles för långt akterut och för högt upp....