Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Teakdäck

Anders:

Hej,
Undrar ifall ni har några tips om underhåll av teakdäck.. Jag har fått flera olika tips och utifrån att vi vill ha den naturliga gråa nyansen så gjorde jag rent däcket med klorin (Najad rekommenderade detta.) och resultatet blev kanon. MEN, är det att rekommendera i en förlängning?

Anders

/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 10:49

/// Patrik:

Jag brukar blanda klorin med såpa och lägga på vått-i-vått så att det får verka i en halvtimma, sedan spolar jag bort det. Det brukar jag göra 2 gånger per säsong. Vid behov tvättar jag teaken med brunsåpa. Då behåller du den ljusa färgen och återfettar med såpan när du tvättar av teaken. Jag har fått den här rekommendationen av X-båtar så det är tydligen fler varv som använder klorin för att hålla teaken fräsch.
Högt & fort /// Patrik
Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 10:49

Hans Helgesson:

Vilket blandningsförhållande/hur mycket späder ni klorinen?
Dvs hur mycket klorin per liter vatten och hur mycket såpa?
Är inte risken stor att klorinlösningen tar bort vaxet på friborden när man spolar bort det? Upplevde det problemet när jag testade ett specialmedel för några år sedan som skulle göra rent i halkmönstret. Löddrade som f.. och gav "jättefina" strimmor på friborden när man spolade bort det....
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 10:49

/// Patrik:

Jag tar lika delar klorin och vatten och häller i en deciliter såpa per halv spann färdig lösning. Såpan är endast för att ta bort ytspänningen. Strimmor på friborden har jag ingen uppfattning om då jag endast har teak i sittbrunnen och den här lösningen rinner ut genom självlänsen.
Högt & fort /// Patrik
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Ni som är måna om båtens utseende o skick under många år - var restriktiv med klorin. Angriper aluminium och vax mm.
Gör som proffsen och använd algtvättmedel t ex Boracol tillsammans med såpa. Påföres rikligt med tvättsvamp (ej rivande), låt verka någon dag. Därefter renspolning/avsvampning med minimalt tryck ( ev kan saltvatten med hink duga i avvaktan på regn).

I sammanhanget se till att nåten inte sticker upp mer än högst 1 mm. Skär i så fall bort med industri-rakblad sittande i hållare (målarverktyg). Är ytveden borta (p g a hårdhänt rengöring) så har ni små fördjupningar i teaken. Slipa lätt långskepps annars samlas smuts o alger på nytt.
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 10:49

/// Patrik:

Boracol är väl inget algtvättmedel det är väl ett bekämpningsmedel som tar bort och förebygger mögel. Bl.a. Hammarby Sjöstad som Skanska fick problem med för några år sedan är mögelsanerat med Boracol. Däremot tror jag att du kan använda Boracol efter du rengjort teaken för att undvika att det mörknar. Det är en kille på bryggan som behandlade halva sittbrunnen med Boracol i våras. Jag har tänkt att använda Boracol, men vill se hur det ser ut efter ett år innan jag använder det. Kolla bifogad länk: http://www.lavtox.se/boracol.htm
Högt & fort /// Patrik
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Snälla Patrik - jag läser på Boracols etikett: .. mot alger på utvändigt trä...
Om man går in på www.hallberg-rassy.com så förordar de just Boracol framför allt annat,(och absolut inte Klorin).
Hälsningar
Lennart Lundin
Anders Nygårdh (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 10:49

Anders Nygårdh:

Det finns många olika åsikter om teakdäck och underhåll... Det resultat jag fick med klorin (och då lät jag det enbart verka några minuter och dessutom utspätt med vatten)var suveränt, jag har också i efterhand "synat" av teaken och upplever inte att det har haft ngn negativ inverkan var sig på trästrukturen eller nåtningen, för min del så är inte friborden och vaxningen några problem eftersom vattnet rinner ner genom självlänsen.
Denna åtgärd gjorde jag för att få rent ett rejält smutsigt och mögelangripet däck, och som sagt, resultatet blev lysande,för vanlig återkommande rengöring räcker säkert vatten och såpa långt.
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 10:49

/// Patrik:

Våra synpunkter är säkert inte de enda om hur man håller teaken fräsch på bästa och enklaste sätt. Hur som helst, jag kommer fortsätta att hålla teaken i i min sittbrunn ljus mha klorin & såpa och använda brunsåpa för den regelbundna rengöringen. Däremot kommer jag att börja använda boracol för att förebygga att alger/mögel, eller vad det "svarta" på teaken är om man låtet teaken vara otvättad, skall sätta sig på teaken. Lennart, vilken typ av Boracol är det du och HR rekommenderar, det finns en uppsjö av varianter varav endast en (eller ett fåtal) är avsedd att säljas till konsumenter och övriga till proffs (var någonstans på HR's hemsida hittar jag den rekommendationen?). Själv har jag Boracol 10rh hemma som jag använt på vindskivorna på huset efter ommålning med gott resultat, vilket betyder att det tog avsevärt längre tid att mörka algfläckar skulle fastna. Jag bor nära havet på västkusten så det är relativt tuffa förhållanden för ett trähus
högt & fort /// Patrik

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 10:49

Magnus:

På sidan 30 i http://www.hallberg-rassy.se/Download/Manual-Swe.PDF står det en del om teakdäcksunderhåll. Dock står inte vilken sorts Boracol de rekomenderar.

För övrigt verkade vara en bra manual att läsa, även om man inte har en Hallber-Rassy...
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 10:49

/// Patrik:

Kanon Magnus. Skall printa ut hela manualen. Kan endast hålla med om att det verkar vara mycket matnyttigt där.
Tack & bock /// Patrik