Hoppa till huvudinnehåll
sanita
Senast inloggad: 2012-05-05 - 18:29
Teak i sittbrunnen - behandling?

Rolf Vilhelmsson:

Söker någon som har erfarenhet av teakbehandlingsprogrammet
Snappy Teak Care. Jag har obehandlad nåtad teak i sittbrunnen. Skruvad och pluggad. Efter många års tvättande är jag orolig för
pluggarna.

Rolf

Lennart Walld&… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 20:28

Lennart Walldén:

Hej,

I septembernumret av Praktiskt Båtägande finns ett test av olika produkter för teakrengöring. Använde själv nternational Teak Cleaner i somras, och blev ganska nöjd. Men testet påvisar att det finns bättre grejor.

Läs och begrunda. Bifogar scannad kopia av artikeln. Svårt med kvaliteten när man bara 100k till sitt förfogande.

Lycka till!

//Lennart

  Klicka för bild eller dokument
Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 20:28

Hans Helgesson:

Jag är mycket kritisk till Snappy. Vår nuvarande båts sittbrunnsteak och rufflucka (i Mahogny) var behandlad med Snappy. Såg jättesnyggt ut - på avstånd...
Snappy'n hade gjort teaken spröd och hård i ytskicket till följd att ytan var fårig och ojämn som en "plöjd åker".
Det vara bara att plocka fram slipmaskinen o slipa ner varvid en hel del skruvar kom i dager och fick pluggas om.
Nu är teaken såpass tunn att det inte går att slipa om någon mer gång - dvs ingen mer Snappy (som dessutom tenderar att rinna ut och kladda ned plasten).
Låt teaken åldras med värdighet dvs bli grå - tvätta med såpa och ev lite Boracol, vilket rekommenderas av de flesta varv som lägger teak på sina båtar.