Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 22:46
TEAK - BEHANDLA ELLER EJ

Peter:

Min relingslist är av teak, och jag har fått olika råd angående hur teaken skall skötas för att må bäst. Ett läger menar att den skall behandlas med olja, det andra lägret säger att teaken mår bäst av att vara i dess naturliga skick, d.v.s obehandlad. Finns det någon som har kunskap om detta, och som vill dela med sig?

Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:08

Ulf Bergenlid, SXK båttekn.nämnd:

Ett alternativ är att olja med Owatrol men man får då räkna med att förbättra/göra om behandlingen årligen.
Åke R (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:08

Åke R:

Jag har en segelbåt som teakdäcket varit obehandlat sedan tillverkningen -86. Jag köpte båten för två år sedan och då jag frågade föregående ägare hur han fått däcket så fint sa han att det enda han gorde var att borsta med en relativt mjuk borste och sedan använda mycket saltvatten. Blir teaken alldeles för svart eller ful skulle jag använda lite brunsåpa i vattnet. Detta har jag fortsatt med och var vi än kommer är det många som stannar och frågar hur däcket kan vara så fint. De blir ofta förvånade över det enkla svaret.

Stefan Kindebo… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:08

Stefan Kindeborg, Tekniska SXK,Sörmland:

Hej!
En metod som jag använder är att först tvätta försiktigt med Snappy. Detta ska man nog inte göra för ofta i och med att det trots mjuk borste sliter lite på träet. Men teaken blir som "nyskick".

Sen använder man årligen Höveling Golden-Teak som inte är en olja, utan en impregnering. Säljs bl. a. av Ingemar Martinssons Båtbyggeri, Tjörn.

Har detta på alla båtens teakdetaljer, winschplan, badplattform m.m. och de ser otroligt fina ut efter 2 år med detta.



Kjell L Carlsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:08

Kjell L Carlsson:

Efter att sedan 1980 haft teakrelingslist som aldrig var snygg bestämde jag mig för att inte slita med den nyinköpta båtens teaklist och lösningen fick jag av en kamrat.

Han har en teakrelingslist på sin Nauticat 39 och återkom efter 1 år tor Kanarieöarna och listen såg lika dan ut som innan han åkte. Det är tre år sen och den är fortfarande fräsch och behöver inte åtgärdas.

Han hade använt sig av en "coating" som heter Coelan (www.coelan.de). Jag behandlade min relingslist med detta sensommaren -03. Det är väldigt snyggt.

Man börjar med att slipa relingslisten, lägger på en primer för att få fram teakfärgen ordentligt. Sen vidtar 5 lager coating under 5 dagar så att det blir en tjocklek på ca 1 mm.

Till min 13 m långa båt gick det åt för 3,5 m2 och kostade ca 2.500:-.

Nu hoppas jag på många år utan teakbehandlingsbekymmer.

Jag såg reklam för Coelan hos Hjertman,s i Stockholm.


Peter (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:08

Peter:

Hej!
Tack för alla tips. Jaag önskar att Kjell L Carlsson skulle sända mej sin email-address. Jag önskar ta kontakt för att närmare höra om den behandlingen han gav sin båt.
Min email-address: peter.sadelv4@aland.net