Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Targa-båge till segelbåt. Ideer?

Georg:

Jag har en 8,5 meters segelbåt (COMPIS 28). Det är lite gingligt och osäkert att vid sjögång ta sig mellan däck och sittbrunn. Sprayhood ger inget stöd att tala om. Jag funderar på att låta göra en båge som följer akterkan sprayhood; fastsatt på skarndäckets sida. Dessutom skall det gå en horisontellt stöd fram till rufftaket där grabbräcket slutar. Detta stöd skulle stötta bågen och fungera som räcke.
Är det någon som gjort något eller kan ge tips? Bild? Skiss?

H-ar
Georg

Sven (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 17:25

Sven:

Titta på Balladklubbens hemsida, och Papa Blondies långsegling. Han har gjort en sådan.

Hälsningar,
Sven
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 17:25

Lars:

Jag har byggt en båge till min båt. Jag har en Netta, en smal 30 fotare.

Jag hade svårt att hitta någon som kunde bocka rören. Ett alternativ är att köpa färdiga 90° vinklar och såga av dessa till den vinkel man önskar. Man köper också ett rör och kapar ut de raka delarna. Jag vet att man kan köpa sådant som privatperson hos Damstahl. De har också rör som är polerade. Att hitta någon som svetsar rostfria rör på ett snyggt sätt är inte så svårt, om inte annat kan man få det gjort på skolor som har svetskurser, typ gymnasiet eller Lernia.

Den bakre bågen (Ø36 mm) går först rakt upp, sedan (ungefär 200 mm upp) vinklar de inåt 20°, för att längs upp vinkla de sista 70° till det horisontella röret. Nedersta ändan är fäst på utsidan av sittbrunnen. Det är inte helt bra på min båt, för det blir trångt på scarndäck. Jag skulle idag fäst dom uppe på kanten. Hela bågen står i längsled där den gamla sprayhooden sluta. Därmed sitter bågen inte mer i vägen för genuaskot eller storskot än tidigare, men genom att den går rakt upp har jag fått ett skydda sittplats även på halvvind. Bomen till storseglet har jag kvar på sin ursprungliga höjd, och därför fick bågen inte bli högre än att den går fritt under bommen (30 mm marginal). Bågen går därför också att använda som bomgalge.

Jag ville ha två 60 W solpaneler ovanpå sprayhoodstaket. De är av fabrikat Kyocera. Deras paneler är nästan fyrkantiga (751x652 mm). Jag har ett Ø25 mm rör runt dessa, dels för att fästa panelerna, dels för att fungera som grabbräcke när man går fram på däck. Detta bestämde längden på det tjocka horisontella röret.

I framkant på Ø25 bågen har jag två Ø25 rör som går ner precis i ytterkant av luckgaraget.

Jag hade från början tänkt ha en vanlig sprayhood i tyg under bågen, men för att utnyttja utrymmet ville jag att ovandelen skulle vara plan. De går att göra, men där blir en sjö på tyget. Jag gjorde istället ett hårt tak i glasfiber. Framåt har jag satt tre stycken lamellglas, medan sidorna är i kapellväv. Allt är fäst i bågen.

Sedan tidigare har jag två dorade-ventiler i främre delen av salongstaket, strax framför masten. Genuaskotet ville gärna fastna i dom. Därför, när jag ändå gjorde bågen, lät jag bågen gå ända fram förbi masten. Detta gör att dorde-ventilerna skyddas, och jag har ett mycket bra räcke att hålla i när jag går fram på fördäck.