Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
SXK och Bavaria

Magnus:

Dags igen! SXK hade på sin hemsida under teknik en skrivelse om en Bavaria vars köl brustit och halva ramlat av. Nu har Bavaria eller deras reperesentant agerat på sedvanligt sätt, citat den nya skrivningen hos SXK: "Det pressmeddelande angående "tappad järnköl" på en ny segelbåt som vi haft på btf_sidan har upprört båtleverantören, som via sina jurister har uppmanat oss att omgående ta bort texten, vilket också är gjort." Lärdomen av detta är enligt min mening INTE hur Bavaria bemöter sådant här, det visste vi förut. Detta verkar vara en ren beteendereflex som vi sett i samband med tidningen "Yacht":s rapportering av Bavaria Match 42:ornas tappade köl härom året. Nej, det som framstår klarare än nånsin är behovet av att SXK rycker upp sig till att bli ett kraftfullt organ för båtägarnas intressen, och tillägnar sig tillräcklig teknisk/juridisk kompetens för att kunna stå fast vid de fakta de publicerar, och att verkligen publicera obehagliga sanningar på ett juridiskt hållbart sätt. Gör tankeexperimentet att tillverkare X hoppar på SXK med hot om jurister i en situation som ovan där skrivningen är juridiskt hållbar. Om de driver detta till rättegång kommer den negativa publiciteten de orsakar sig själva att bli förödande. Och de skulle troligen aldrig gå så långt.

Tomas Evaeus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 07:24

Tomas Evaeus:

Hur djupt skall SXK sjunka? Möjligen har SXK missat att skaffa ett s k utgivarbevis från Radio och TV-verket, vilket gör att utgivaren har samma grundlagsskyddade rättigheter som t.ex. vanliga dagstidningar har. Det innebär att Datainspektionen inte är tillsynsmyndighet för denna typ av verksamhet och därmed har grundlagen företräde framför Personuppgiftslagen (PUL). Innebörden av detta är att en hemsida med utgivarbevis har ett betydligt starkare lagstadgat skydd mot bl a den typ av stämningar som Bavaria har utsatt SXK för. Att Bavaria kan hota SXK med att stoppa annonseringen i PK är en annan sak. Och den sortens hot framförs inte skriftligen... En redaktör eller annonssäljare som tar emot ett sådant hot gör lämpligen en minnesanteckning, som sedan publiceras in extensio vid första bästa tillfälle och med tillägget: "Vår tidning kommer att fortsätta att konsekvent bevaka konsumentintresset." På så sätt får man gratispublicitet i riksmedia (med lite smart och aktiv manövrering), trovärdighet och ökande upplagor. Finns det någon med kompetens och intresse som förmår att rädda SXK?
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 07:24

Magnus:

Hopp finns (har funnits hela tiden?)! Från välunderrättat håll framkommer att SXK:s manöver att ta bort kölinfon är en temporär åtgärd. Nu pågår en jurisk självstudie av SXK med målsättning att återinföra denna information efter att den juridiska ställningen konsoliderats. Det skall vi vara glada åt!
stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 07:24

stefan:

Jag har läst ett antal s.k. artiklar i PK&TR där andemeningen är att orustbyggena och husvagnstillverkaren egentligen ger likvärdiga båtar om man bortser från "finishen" vilket jag själv tycker är helt galet och troligen fler med mig. Detta är helt naturligt eftersom den tyske tillverkaren köper stora mängder med annonsplats. Det viktiga är att vi som är med i föreningen alltid analyserar textbudskapet eftersom det inte är oberoende. Tråkigt men sant och jag har flera ggr övervägt att lämna SXK pga bristande självständighet och för lite text i tidningen (för mycket yta dvs bilder).
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Den "Pressrelease" angående "tappad järnköl" på en Bavaria 39c byggd 2006, som vi haft på hemsidan har upprört tillverkaren, Bavaria Yachtbau, som via sina jurister anmodat BTN att ta bort den information som en medlem i SXK har skrivit. BTN har temporärt tagit bort pressreleasen i avvaktan på att SXK:s jurister ger oss besked om villkoren för publicering. SXK är en konsumentorganisation som verkar i våra medlemmars intresse och det är enbart med omtanke om SXK som pressreleasen har tagits bort. Vi återkommer till det här fallet så snart vi kan. Det bör i sammanhanget påpekas att båtägaren hävdar att skadan inte har uppkommit genom grundstötning, vilket ur säkerhetsteknisk synvinkel gör fallet ännu mer intressant. Det bör också påpekas att båtägaren i övrigt är nöjd med sin Bavaria 39c och att han inte har något intresse av att skada Bavaria Yachtbau, utan att det enbart handlar om att utreda varför skadan har inträffat. Vi känner sedan länge till att järnkölar kan spricka vid grundstötningar, i några kända fall vid kölsulans bakkant. Detta är inget nytt för järnkölar som är gjutna i vanligt "gråjärn". Gråjärn har låg flexibilitet och spricker likt en "kakelplatta" vid överbelastning. Segjärn (smidbart järn - ductile iron) används allt oftare i kölar, speciellt på "racingbåtar" med tunna kölblad. Vi vet också att många kölar uppenbarligen är dåligt gjutna med för låg temperatur i smältan. Då kan man ibland se rester av nersmält kätting, skruvar och muttrar som tydliga konturer i den färdiga järnkölen. Detta och kölar som har spruckit vid grunkörninmg gäller även för båtar byggda i Sverige. Exempel på blykölar som är amatörmässigt gjorda, poriga och tillverkade i en tveksam legering finns också. BTN återkommer till ämnet dåliga kölar som fallet med kölen på en Bavaria 39c, med båtägarens syn på frågan. Stefan Kindeborg Ordförande SXK Båttekniska Nämnden.