Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Svart rök...

Jocke:

Hej.
Jag har köpt en stålbåt, typ Steel Lady på ca 12 meter.
Det sitter en Perkins turbodiesel 145hkr från 78 i henne.
Motorn ser, låter och verkar vara i fint skick, inga vibrationer eller missljud.
Men varavar den mer än 1100 - 1200 så börjar den svart ryka.
Kan det vara spridarna som måste justeras, eller får den för lite luft?
Hur mycket varv bör man ligga på för att motorn ska må bra?
Är det någon som har lite tips och förslag mot tas dom tacksamt.

Vänlig hälsning
Jocke

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 18:28

Ove Thorin:

Hej Jocke
Kolla först att turbon fungerar.
Hälsningar Ove
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 18:28

Ove Thorin:

Hej Jocke
Jag glömde att svara på vilket varv som är lämpligt. En tumregel brukar vara att ha max marchvarv 3-400 varv lägre än uppnått maxvarv vid genomvarm motor och normal belastning.
Hälsningar Ove
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 17:04

Björn Johansson:

"Me too" inlägg är inte så fruktsamma, men jag gör ett ändå med några tillägg.

Kolla turbon, kolla det axiella glappet, alltså tag bort luftfiltret, eller dess slang (beroende på hur det ser ut) och känn på turbons roterande delar, det skall inte finnas mer än någon tiondels millimeter glapp i axiell riktning.
Kolla också att turbinen roterar fritt utan missljud.
Lager och packboxar är ofta den svaga länken.
Kolla också att det inte läcker någonting före eller efter turbon. Men varning, då turbon blir ganska så varm under gång.

Spridarna då... låt någon kolla dessa.

Bränslepumpen... när ovanstående är gjort kan man ju lämna in pumpen för kontroll, om det fortfarande ryker. Det blir iallmänhet dyrt, så vänta in i det sista med bränslepumpen.

Men det lättaste att kolla är ju om motorn får tillräckligt med förbränningsluft, prova att köra med öppen motorrumslucka i lungt väder, och se om det blir någon skillnad.

Att lämna in turbo, spridare eller andra motordelar för kontroll/renovering till en speciell marinmotorreparatör kostar i allmänhet mer än om man lämnar delarna på en lastbilsverkstad... ring runt och kolla!
Jag lät en turboverkstad renovera en turbo åt mig, kostade mindre än hälvten mot vad V-P skulle ha. Spridarna lämnades in på en lasbilsverkstad, och det kostade inte så mycket, dessutom fick jag tillbaks dem samma dag.

Generatorer och startmotorer har jag lämnat in på en bil-el-verkstad, bra jobb med rimliga priser.

Perkins sitter i många truckar och entreprenadmaskiner, kan vara bra att veta då man letar efter hjälp...

Jag vill minnas att även Land-Rovers dieselvarianter hade Perkinsmotorer under huven, kan också vara bra att veta.
(Rätta mig om jag har fel).

Sedan är det så att vissa motorer ryker faktiskt en del, utan att det egentligen är något fel. Jag känner dåligt till just Perkins, men vet att V-P TAMD30 är en sådan... det rör sig då om äldre konstruktioner som har någon variant av förkammarinsprutning.

Bj.