Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Störningar

Joakim Nömell:

Hej. Jag har ett litet problem i min båt. Jag får störningar i min VHF från både dator och ekolod vilket är väldigt frustrerande. Finns det något vättigt sätt att få bort detta tickande och sprakande i VHFen? Något filter av något slag? I VHFen hörs även surrande ljud varje sekund när GPSen skickar NMEA-signal till VHFen. Så mycket som möjligt av detta vill jag få bort. Tacksam för svar.

Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 17:48

Björn Johansson:

Jag har egentligen samma problem.
Det blir något bättre av att separera olika ledningar, dra signalkabel till framförallt ekolodet så långt bort från VHF och dess kablar, såväl antennkabel som strömförsörjningskablar, som möjligt.

När det gäller datorn så tror jag däremot att jag får störningar var gång hårdisken snurrar i gång. Det tickande ljudet jag upplever kommer från datorn och är när DLS tar emot signaler från GPS´en, det låter som om hårddiskens läsgaffel rycker till, men det kan vara annat mekaniskt ljud.

Det är så att olika elektroniska apparater sänder ut diverse störningar, detta bakvägen ut i elsystemet via strömförsörjningen, antennkablar och ekolodets signalkabel kan ju också "läcka" en del.

Problemet med störninar i det fasta elsystemet kan i viss mån lindras via olika filter.
Men apparaterna sänder även ut störningar fritt i luften, värst är äldre och halvgamla ekolod.
Jag har en handburen VHF som störs av ekolodet, även då man håller den i handen, frikopplad ur båtens elsystem flera meter från ekolodet, även rundradio på lång- och mellanvåg störs av ekolodet.

Mobiltelefonen stör ju också en del, främst VHF och rundradio, alla har väl hört knastret som kommer strax innan mobilen ringer..?
Det finns väl normer hur mycket skräp som moderna elektroniska apparater får lov att sända ut, men det tycks inte vara tillräckligt alla gånger.

Kanske inte så lätt, men dra ekolodets kablar till babord och VHF´ens till styrbord, eller tvärtom, låt dem aldrig korsa varandra. Eller ja, korsa är väl ok, men låt dem aldrig gå parallellt.
Placera olika sändare och mottagare så långt bort i från varandra som möjligt, blanda aldrig signalkablar, antennkablar, högtalarkablar och strömförsörningskablar i en härva, försök att separera dem så mycket som möjligt, då har du kommit en bit på väg, men inte nått målet.

Dessutom har jag märkt att datorns nya switchade nätdel stör VHF, rundradio och GPS... jäkla otyg.

Nästa båt skall ha solskiva samt sjökort ritade på pergament som enda navigationshjälpmedel, och på sin höjd fotogenbelysning, åror och råsegel kan möjligtvis duga för fortskaffningen, Särimner får bo i skafferiet. Medhavd orkester står för underhållningen, kristallkula och spåman får agera meterolog. Dax att återuppfinna "Lo-Tech" ;-)

Bj.

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 18:28

Ove Thorin:

Hej Björn
Oljudet i DLS går att få bort med att bocka ur ljudinställningarna under inställningar, övrigt i DLS. Jag har också störningar från ekolodet på VHF kanal L 2, men dessa går att slippa genom att ställa brusspärren hårdare och jag märker inte att jag missar några anrop ändå. Jag tror inte du vill slippa tekniken i nästa båt. Vi som är intresserade av tekniken kämpar vidare och till slut fungerar det
Hälsningar Ove

Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 17:48

Joakim Nömell:

Tjena och tackar för tipsen. Dessvärre är det inte så lätt att separera kablar i ett utrymme som redan från början inte medger några direkta utsvävningar och svängrum. Jag ska prova att separera kabeln till ekolodsgivaren som är splittad vid kontakten i lodet. Ska prova att dra den åt annat håll och se om det hjälper. Andra kablar är inte så lätta att dela på då man ju vill ha så få skrovgenomföringar som möjligt där antennkablar går igenom och måste ju möta ström och signalkablar nånstans. Men jag ska i vart fall prova. Lodet jag har är ett Garmin FF 240 så det är inte såå gammalmodigt.
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 17:48

Björn Johansson:

Ove:
Ja tack för det tipset, datorn blev ju tysare.
På VHF,en hittade jag en inställning för "local" och "disance" i det lokala läget minskades känsligheten, även för störningar... och så slapp jag höra de norska och danska kustradiostationerna.
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 17:48

Pelle:

Det här en lite av en chansning, men kan möjligen att störningsfilter hjälpa?

I bilar vet jag att "epa-raggarna" (elakt uttryck kanske) gärna använder störningsfilter för att slippa alla möjliga olika störningar (som oftast orsakas av jordfel eller liknande). Dessa kan möjligen hjälpa i en båt för att störa av instrument mot VHF.

I detta fall tänker jag mig att VHF avstörs med filter på strömmatningen. Dock skall man givetvis först eliminera störningar som tar sig in i antennkabeln (lägga den ifrån givarkablar och inte för tätt med strömkablar) men sedan kan man ju hänga på ett och testa.

Finns på biltema för en mindre peng (typ 50-100spänn tror jag). Klarar oftast runt 10A vilket skall räcka för en 25W VHF utan problem.

Det är lite av ett långskott, men kanske något att testa för den som har problem.
Själv har jag inga störningar för tillfället vilket jag är myket glad över..

Påstår Pelle
http://www.pmi.nu
Magnus Zotterman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 17:48

Magnus Zotterman:

Det här med störningar är en hel vetenskap, men jag ska försöka gå igenom grunderna i hur man kan avhjälpa dem.

1. Störningsfilter _är_ sista utvägen, med ett störningsfilter förvrängs eller dämpas signalen och den är värdefull. Varför t.ex. säda 25W med en VHF och elda 20W i ett störningsfilter?

2. De allra flesta störningar beror på elktromagnetisk induktion i elkablar. Det kan bero på t.ex. en HF del i ett ekold som hackar upp likströmmen till växelström och skickar i sina kablar. Givarkabeln från ekolodet genererar gärna överhörningar till andra elkablar och etern.

3. Grövre elkablar med större strömstyrka i är mindre känsliga för störningar, men kan orsaka störningar själva. (Vid växelspänning, eller strömspikar t.ex. tillslag av bogpropeller.)

För att avhjälpa störningen gäller att försöka skärma den störande enheten. Det ideala är att klä in hela enheten i metall och jorda metallen, men det är i många fall inte möjligt. Därför får vi koncentrera oss på placering.

En elektromagnetisk störning i etern avtar i styrka med kvadraten på avståndet, så genom att flytta en enhet en liten bit kan störningen miska avsevärt.

Skärmadekablar.
Skärmade kablar skall användas till de enheter som sänder ut störningar, i vissa fall kan det vara nödvändigt med t.o.m skärmade strömmatningskablar.

Enkla filter. Har man problem med brus från t.ex. ett nätaggregat har man problemet att "skit" överlagras på liksträmmen och man får en varabel likström. Alla bättre strömaggregat störs inte av detta, men det finns "billigare" produkter som påverkas. Detta kan förhindras genom att hos en likströms produkt fästa en liten kondensator parralellt med den störande enheten. Kondensatorn kommer då att jämna ut strömmen i kabeln och störningarna minskar.

Mvh Magnus Zotterman
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 17:48

Pelle:

Magnus! Nu blir jag lite fundersam. Citerar dig kort här;

"Varför t.ex. säda 25W med en VHF och elda 20W i ett störningsfilter? "

Ett störningsfilter på matningen till en VHF skall, om det är rätt utformat, inte ge någon märkbar minskning av sändareffekten. Möjligen kan spänningen sjunka någon tiondels volt, vilket kanske kan ge en effektminskning på säg 0,2-0,5watt, men i sammanhanget är dett försumbart. (Effekten måste fyrdubblas för att ge en höjning på 3dB med en rundstrålande antenn vill jag minnas). Om du läser mitt inlägg så skriver jag relativt tydligt att jag föreslår att man kan prova ett störningsfilter på matningen till VHF´n. Att koppla något på antennkabeln tycker jag personligen är rent förkastligt. Den skall gå "o-pillad" rakt från radions kontakt till antennsprötet. Varje skarv/gren/koppling/kontakt innebär direkt en förlust. 160Mhz är en ansenlig frekvens dessutom, vilken är betydligt känsligare än dom gamla 27mhz apparaterna som en gång användes.

För övrigt så kan man testa skärmning genom att "klä" vissa apparater i vanlig aluminiumfolie. Det har visat sig fungera rätt bra genom vissa "ovetenskapliga" tester.

Påstår Pelle
http://www.pmi.nu

Stålmannen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 17:48

Stålmannen:

Joakim skriver:
"Hej. Jag har ett litet problem i min båt. Jag får störningar i min VHF från både dator och ekolod vilket är väldigt frustrerande. Finns det något vättigt sätt att få bort detta tickande och sprakande i VHFen? Något filter av något slag? I VHFen hörs även surrande ljud varje sekund när GPSen skickar NMEA-signal till VHFen."


Detta är ett mycket vanligt problem ombord på de båtar som har denna typ av utrustning ombord, och det har ju i stort sett alla. Du har redan fått förslag på flera sätt att angripa problemet, och här kommer ett par till.

Som Magnus skriver i sitt inlägg 2004-08-26, består störningen många gånger av en på strömförsörjningskablarna överlagrad högfrekvent (HF) växelspänning. Datorer, ekolod och NMEA-signaler producerar massor av HF som av olika anledningar hamnar i/på strömförsörjningskablarna.

Förslag till åtgärd:
1) Anslut ekolodet med förslagsvis 4 kvadratmillimeters kabel via egen säkring och brytare direkt till batterierna. Ekolodspulserna sändes nämligen med flera hundra watt, och även om huvuddelen av effekten just i sändningsögonblicket kommer från en kondensator, så skall den återladdas innan nästa puls, med stora strömrusningar som följd.

2) Även VHF:n mår bra av en liknande inkoppling som ovan.

3) Den viktigaste åtgärden är dock att sätta HF-fällor på kablarna. Dessa består av ferritringar eller öppningsbara ferritblock. Signalkablar till datorer har ofta sådana redan monterade. De sitter som en bula på kabeln en bit från kontakten. Köp ett halvt dussin sådana öppningsbara ferritblock i lämplig storlek. Kläm fast dem på kablarna till störkällor, och till störd utrustning, prova dig fram, de kan göra underverk. Elfa har ett brett sortiment av dessa öppningsbara ferritblock. LYCKA TILL i störningsjakten.

Pelle igen.. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 17:48

Pelle igen..:

Och om jag inte minns fel så innehåller dessa 12v störningsfilter som jag tidigare skrev om precis en ferritring. Var dock några år sedan jag hade en sådan "öppen" och spanade på innehållet, men vill minnas att det var så.

Påstår Pelle
http://www.pmi.nu
Stålmannen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 17:48

Stålmannen:

Mycket möjligt att det är så Pelle. Naturligtvis är det ett "störningsfilter" som skall till, men vilken sort återstår att se. Jag gissar på de HF-fällor som jag föreslagit.

Sen tog jag nog i lite för mycket med arean på kablarna till ekolodet. Vid närmare eftertanke, och om sträckan inte är väldigt lång så räcker det nog med 2,5 mm², VHF däremot kan gärna vara ansluten med 4mm².
Daddy'R (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 17:48

Daddy'R:

Om du efter alla filter osv ändå inte blivit av med problemet, så får du göra som jag och ta VHF:ens strömförsörjning från startbatteriet, då blir den tyst och fin (fast det är nästan en dödssynd)