Hoppa till huvudinnehåll
Oceanis 473
Senast inloggad: 2024-01-10 - 20:50
Storlek på Flagga?

Curt Cronerud:

Hej, som nybliven båtägare 2006, undrar jag om det finns några regler för hur stor Svenska Flaggan på aktern, skall vara? Finns det några rekommendationer? Jag har sett alla möjliga storlekar på både små och stora segelbåtar. Verkar gå bra med vilken storlek som helst. Mvh Curt Cronerud Beneteau Oceanis

Melker j (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:29

Melker j:

Har hört från ngt.håll att flaggans längd skall vara 10% av båtlängden. Hälsar Melker
Bill (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:29

Bill:

Satsa på en så stor flagga som möjligt. Du kan ha tyg på ett flaggspel på akterna som är överdrivet stort utan att det stör. Tänk bara på presidenten i USA och hans flaggspel. Däremot är det otroligt fult med en för liten flagga. Jag skulle säga minst 20 procent av båtlängden.
ville (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:29

ville:

Inte kan man beräkna flaggans storlek mha båtstorleken. varken 10 eller 20 eller nå annan procentsats. Hur skulle det se ut på en 80 fotare jämfört med 20 fotare, för att inte tala om en supertanker???? Själv tycker jag bara att det ser dumt ut med för stora flaggor. de blåser dessutom sönder lättare och är allmänt till besvär genom att vara i vägen.
Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

En jämförelse bara, kanske inte så relevant i sammanhanget. En flagga till en flaggstång på land skall vara 1/3 av flaggstångengs höjd.
lagomt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:29

lagomt:

10% av en fritidsbåts längd är just precis lagomt.
seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Flaggan kan vara så stor som ägaren tycker passar båten men den skall ej vara så stor att den släpar i vattnet. Tänk även på att flaggan skall hållas hel så låt den inte bli så stor att den lätt blåser sönder. Min egen flagga var från början så stor att flaggspelsfästet bröts av i hårt väder. Ulf