Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:50
Statisk elektricitet vid bränslepåfyllnad

Kent:

Jag hade säkerhetsbesiktning på min 28 år gamla TUR 84:a i går. Besiktningsmannen var imponerad. "Jag måste ju i alla fall skriva något" sa han med ett leende, när han konstaterade att både deviationstabell och komplett kopplingsschema också fanns med. "Det är den första båt jag besiktigat som kan visa upp kompletta handlingar" fortsatte han. Jag kände mig ganska så tillfredsställd. Men visst fanns det saker att påpeka. Konstigt vore det väl annars på en så pass gammal båt. Gardinen över spritköket t.ex. Inte mycket att göra åt mer än att dra undan den vid matlagning. Brickor saknades under muttrarna till pollarna. Där har aldrig varit några. Man tyckte väl att det inte behövdes 1976. Plus några beaktanden som inte var av den art som gav anmärkning, men ändå bra att veta.
MEN, så var det påfyllnad av bränsle. Jag har min bränsletank stående i babords sittbrunnsfack. En lös tank modell "utbordare". Till den har jag en tratt i plast, med lång vinklad pip. Detta är inte bra med tanke på statisk elektricitet.
Vad gör jag? Finns det trattar i plåt? Jag tycker allt har blivit i plast på sistone om man tittar i båttillbehörskatalogerna.
Kan jag på något vis "jorda" min tratt med t.ex. något plåtband som jag lindar på utsidan?
Trots att tanken inte är av fast monterad modell, så är den inte lätt att ta ut för att fyllas. Den måste nämligen läggas på sidan för att få upp ur hålet, så min tratt är värdefull.
Finns det någon som har ideer om någon lösning?

Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 05:47

Stefan K:

Hej, Kent.
Är det diesel eller bensin i tanken? (Även dieseltankar ska jordas enl. SBU-kraven) Om bensin, inombordare eller utombordare?

mvh
sk
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 05:47

Kent:

Det är diesel. Det glömmde jag skriva. Vid ca 55 grader så blir dieseln ungefär som bensin. Sannolikheten att uppnå den temperaturen kan diskuteras, men risken finns. Ca 30% av bränslet kommer tillbaka via returledningen som uppvärmt bränsle från motorrummet. Tanken är jordad tillsammans med filter och motor.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 09:38

Ove Thorin:

Hej Kent
Det kommer nya EU krav som inte kräver jordning av dieseltankar som SBU reglerna gör, men naturligtvis skall bensin i fortsättningen jordas. Jordningen av dieseltankar har varit för att även dessa kan bli farliga om man av misstag tankar bensin. Jag tycker det är bra med jordning även av dieseltankar av denna anledning. Att tanka diesel genom en plast tratt kan inte vara farligt då du ser vad du tankar.Den så kallade Smart tratten som är i plast och skiljer ifrån vatten och föroreningar är godkänd för diesel men skall inte användas till bensin då den bryter jordkedjan
Hälsningar Ove
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 05:47

Stefan K:

Hej!
Tratt i plast är helt O.K. för diesel precis som Ove skriver.
När det gäller SBU kravet på jordning av dieseltankar och av det skälet som Ove anger så är ingen ändring i SBU protokollet på gång trots EU regler.
Fast man kan ju undra om inte vattentanken också borde jordas av "tanka fel skäl".
Vad fick du anmärkning på gällande din tank?

Stefan K (SBU-besiktningsman)

Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 05:47

Kent:

Vad det gäller själva bränsletanken fick jag ingen anmärkning. Den är jordad tillsammans med bränslefilter och motorblock. Det var just påfyllningen med plasttratten som var osäker.
Vattentanken var det inte tal om. Varken jordning eller risk för "felfyllning"
Åke R (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 05:47

Åke R:

Om det enbart är jordning medan du fyller tanken i båten du menar så kan du jordansluta tanken med dunk/pip med en startkabel eller liknande. Se bara till att ytorna som du sätter startkabeln på är rena.
Hälsn Åke
Sten Ljungkvist (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 05:47

Sten Ljungkvist:

?? jordansluta tanken med dunk/pip med en startkabel ??
Innebär detta att jag bör jorda utombordartanken är jag
fyller den om den är kvar i båten? Om ja: Hur gör jag då? Startkabel till utombordaren eller startkabel /åskledare ner i vattnet?
Åke R (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 05:47

Åke R:

Hej Sten
För det första ska vi vara medvetna om att en utombordartank alltid skall fyllas utanför båten.
Vill man då¨vara helt säker på att det inte uppstår någon statisk elektricitet då man fyller plåttanken ( med ex en jeepdunk eller annan dunk av plåt)även om man använder en tratt eller liknande av plast kan man ansluta en startkabel mellan dunken och tanken, då kommer bägge ändar av påfyllningen att ha samma potential.
Sten Ljungkvist (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 05:47

Sten Ljungkvist:

Ibland måste man fylla tanken till sjöss från en reservdunk. Det går alltså inte att alltid fylla den utanför båten!
Vilka potentialskillnader kan uppstå om tanken är av plåt och reservdunken av plast? Framför allt: Kan de bli så stora att åtgärd behövs? Och hur åtgärdar man det i så fall?
Roos (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 05:47

Roos:

... kan de´va något ?

Ingen höjdare precis - men väl en verklighet i vår mellansvenska stad som blivit utan båtmack. Här tankas det "hej vilt" med de mest uppseendeväckande metoder.

Själv använder jag Jeepdunkar (3 st á 20L) för att transportera bensinen till min 9 meters DC-båt med 300 liters tank. Dunkarna töms med en speciel vackum pump som monteras på dunken. Den är köpt i båtbutiken. Den fungerar så att efter 3-4 pumptag så rinner soppan över med hjälp av sin hävertverkan. Inga trattar används. Jeppdunken placeras alltså på däck alldeles intill påfyllningen.
Tyvärr så räckte inte originalslangen så jag har skarvat den 4 dm med "antistatisk bensinslang". Också slangen är köpt i båtbutiken.

Min tanke har ju varit att den antistatiska slangen som sticks in i påfyllningsröret skulle ge tillräcklig avledning. Så kanske det inte är (?). Kanske dags att "kabelförbinda" dunk och påfyllningsrör.
Påfyllningsröret är ordentligt jordat hela vägen till tank "> bensinkran "> filter "> motor.

Fram till dess att jag läst det här inlägget om statisk el har jag varit ganska nöjd med min lösning. Nu börjar man ju bli lite "byxis" om det är rätt metod. Det skulle kunna bli onödigt hett om öronen om det small.

Hur göra ???

Roos (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 05:47

Roos:

Länk.

http://www.skoterportalen.com/testotrix/testpolarn.htm
Nadja (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 05:47

Nadja:

Har själv länge varit på jakt efter en plåttratt så att jag kan tanka båten på ett säkert sätt. Har en akterhyttsbåt med utombordare och fast tank placerad inne i hytten som dock tankas utifrån.
Innan jag gick Båtmekanikerkursen (Båtmekanikerintyg) i Medborgarskolans/Båtägarskolans regi hade jag ingen aning om att det skulle vara riskabelt att använda en plasttratt, idag vet jag bättre. Konstigt nog går det inte att hitta plåttrattar i vanliga marinshopar. När jag i somras frågade efter en sådan hade personalen i denna välrenommerade och välsorterade marinshop aldrig hört talas om att det skulle vara förenat med någon risk att använda plasttratt. Anmärkningsvärt att kunskapen är så dålig.
Via sökning på Internet har jag nu hittat ett företag som säljer sådana: www.germ.se/.
Vill även passa på att rekommendera Båtägarskolans kurser.
/Nadja