Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Solpaneltester?

Erik Dillner:

Jag tänkte införskaffa en solpanel. Så jag har letat efter oberoende jämnförande tester av solpaneler men ej hittat någon, varken ny eller gammal.

Det verkar ju finnas lite olika paramterar att beakta på tex W/yta, W/kr, marint eller icke, böjbar eller ej.

Något som skulle vara intressant är även hur stor panel behövs? Går 20W att använda eller måste man upp i 50W?

Nyfiken, Erik

Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:52

Ernst Blixt, medlem i BTN.:

För att veta hur stor panel som behövs måste man veta hur mycket ström som förbrukas i båten och hur mycket ström solpanler kan leverera i praktiken.

Stömbehovet får man fram genom att göra en en kalkyl som framgår av en SXK rapport, se www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Båtteknik + el + "Laddning av blybatteri" paragraf 8.2 Laddningsbehov.
Resultatet blir strömbehovet uttyckt som Ah/dygn (amperetimmar per dygn). Underförstått är att båten har ett 12-voltsnät.

Med hjälp av rapporten "Prov med solcellspanel" som finns under samma adress kan man uppskatta hur pass stor strömmängd i Ah/dygn den testade panelen ger i solsken. Sedan kan man proportionera behövlig solpanels yta eller dess nominella uteffekt i watt.

Man bör också bedömma vilken strömreserv som behövs för skuggning av panelen och för mulna dagar då laddningen är dålig.

Förutom solpanel behövs en regulator som skall förhindra att solpanelerna överladdar batterierna.

Elschema för inkoppling kan ses på adress: www.delabmarine.se + länk "Solpaneler".

Åke (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:52

Åke:

Har en 50W solcell monterad på rufftaket (framför sprayhood) och den driver allt ombord, dvs kyl, belysning, lanternor instrument etc.

Jag har inte sett något behov att vinkla den mot solen utan den är fast monterad.

Har testat den genom att ha kylen på för fullt juni-augusti och den klarade hålla batterierna fulladdade och ca 0 grader i kylen.

Har tre 70 ampere batterier.

Har i de två senaste båtarna haft detta arrangemang och har hittills inte behövt använt landström för att driva kyl eller ladda batterier.
Erik D (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:52

Erik D:

Tack för svar,
Jag har 2st 70Ah batteri men jag använder bara ett. Det andra batteriet används som reserv som startbatteri om nr 1 tar slut. Jag laddar förbrukarbatterietlite då och då vid varvsbrygga där 230AC finns tillgänglig. Det är dock krånglingt och det är inte alltid är lätt att få plats vid varvsbryggan.

Kylskåpet drar bara 4mA i medel, amoniak. Dock har jag börjat släpa med laptop till båten och den, laptopen, laddar jag med en konverter, 12V DC till 230AC (en mycket praktiskt pryl).
Jag har även tidigare använt en konverter 12V DC till 18V DC, avsedd för laptop. Den har dock den lilla egenheten att motorn måste gå på 1000rpm för att få konverten att komma igång. Det är mindre praktiskt:-(

-En reflektion jag har är att "batteri-budget" måste bero på vilken typ på sommar det är på regn-sol-skalan.

-Skall man ha en solcell av marin- eller standardtyp? Jag har inte insett vad skillnaden är förutom priset.

-Jag vill gärna placera panelen på däcket framför sprayhooden, dock är jag lite fundersam om det finns risk att man trampar sönder den där. Det finns situationer när man jobbar på däcket inte har tid att funderar var man sätter fötterna.

//Erik
Melker (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:52

Melker:


Hej Åke jag har själv en box på ca 50 Liter med 50W solcell plant monterad och 2 st 75 amp batterier det är ca 5+ i boxen solcellen håller inte riktig jämna steg med förbrukningen
kylagr.är en isoterm med asu och vatten kylning. Du har ju en ofattbarlåg förbrukning de tre batterierna du nämner är alla för sk.vanlig förbrukning ingår motorbatteriet i dessa?

Lars L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:52

Lars L:

Jag känner varken till någon eller hört talas om någon fritidsbåt som haft för mycket el :) Man får aldrig en för stor solpanel.
Paneler sitter utomhus oberoende om de är gjorda för marint bruk eller om det är standartyp, men till sjös blir det ännu mer vatten och det är desutom salt så förhoppningsvis är de marina av en högre kvalite.
Har man en hård panel, av typen med en plåt på baksidan och utan ram, får man en mycket tålig installation om de limas fast direkt på däck. Dessa tål att man går på dom, men dom gillar inte om man tappar spinnackerbomen på dom.
Den mjuka varianten, som man kan lägga runt bomkapelet har som högst en effektgaranti på 5 år, medan de hårda har upp till 25 år. De ger en antydan om vad tillverkarna tror om panelerna.
Titta gärna på http://w1.404.telia.com/~u40404287

Lars
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:52

Stefan:

Hej!
Det finns tre typer av solpaneler, Standard, marina och tunnfilmspaneler.

Standard panelerna har en aluminium ram med en glasskiva som solcellerna är laminerade på, ramen är ca 3,5 cm hög. Standard panelerna har den högsta effektdensiteten med upp till ca 134 W/m2. Effekt densiteten beror på vilken typ av solceller som har används i panelen. Nackdelen är i marina sammanhang att det inte går att kliva på utan bör monteras på en pinne på mantåget eller liknande, det går självklart att montera på däcket om man har en yta där man inte kliver.

Marinpanelerna har en helt annan uppbyggnad, där är solcellerna ingjutna i epoxi på ovansidan av en rostfri plåt Detta gör att det utan problem går att kliva på samt att de går att böja ett par cm. De bästa marinpanelerna ligger på ca 107W/m2 vilket är lägre än standard panelerna.

Något som är mycket viktigt när det gäller solpaneler med kiselceller som de båda ovannämnda paneltyperna har är att de är känsliga för partiell skuggning. Solcellerna är kopplade i serie (oftast 36 st), detta gör att panelen tappar mycket av sin effekt redan om endast en cell blir skuggad. Kan jämföras med att på en vatten slang koppla in ett antal ventiler i serie, stänger man en ventil kommer inget vatten (ström) fram.

Tunnfilmspanelerna är väldigt flexibla och kan rullas som ett liggunderlag, detta gör att de är smidiga att sätta upp lite varstans, man kan stuva undan dom när de inte behövs eller varför inte ta med den på bilsemestern för att köra kylboxen på?

Fördelen med dessa paneler är att de inte är lika känsliga för skuggning då den har en annan solcells uppbyggnad, dock är effektdensiteten betydligt lägre ca 53W/m2 samt att de är relativt dyra jämfört med kiselcellspaneler.

Med vänliga hälsningar
Stefan
www.solpanel.se

Åke (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:52

Åke:

Hej Melker,

har samma kylaggregat som dig, Isoterm ASU SP, kylens (toppmatad box) volym är ca 60 ltr med ca 50mm isolering.
De tre batterierna är inkl startbatteriet.

På min förra båt hade jag samma arrangemang men då med en ca 30 ltrs kylbox och då med Isoterm Classic. Samma antal batterier.

I min nuvarande båt har jag den dyrare varianten regulator (ca 1000 kr på Hjertmans) som enligt Hjertmans ger ett tillskott i laddningen, om detta stämmer vet jag ej.

Har även relativt färska batterier, nu tre år gamla, och räknar med att behöva byta dom relativt snart.

Läste i Segling om Linjett40 att på den monterar de dubbla 50W celler och 5 batterier och med detta så klarar de (enligt Linjett/Gustavsson) av driva allt på dessa "fullmatade" båtar. Det är första tillverkaren jag sett som monterar solceller som std.