Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Solpanel - startbatteri

Lars L:

Ett startbatteriet belastas med ungefär 100 amper under 1/100 dels timme (36 sekunder) eller 1 Ah per start. Jag kopplar min 60 watts solpanel via ett växlande relä till startbatteriet. När startbatteriet är fulladdat (olika spänning om det är våt- gel- eller AGM- batteri) kopplar reläet över solpanenel till förbrukningsbatteriet. Solpanelen är den enda som laddar startbatteriet. En 60 watts solpanel ger under sommaren mitt på dagen 5 amper och laddar då batteriet på 12 minuter. På hösten och man är en bit ut på eftermiddagen så tar det kanske 1 timmer att ladda batteriet. Själva reläet behöver inte vara så stort då det max kopplar om 5 amper. Alla andra strömkällor (generator, vindgenerator, laddare osv.) kopplas till förbrukningsbatteriet. Dessa ger ofta stora strömmar och det behövs stora (och dyra) relä för att koppla om dessa. Om alla dessa har en gemensam regulator eller var och en reglerar sig själv, är en annan fråga som är oberoende av denna koppling. Är man i läget att man har ett fulladdat startbatteri och ett relä kopplar samman det med ett urladdat förbrukningsbatteri, kommer där att gå så mycket ström som startbatteriet klara att leverera. Och det är dom bra på (400 A). Det måste det sammankopplande reläet också klara.

Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick P:

Några frågor till Lars L.: Menar Du att det tar 36 sekunder att starta en motor? Hur aktiveras reläet i Din konstruktion? Kan Du förklara mera i detalj vad Du menar i sista stycket där Du förmodlgen avser ett skiljerelä?
Lars L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 21:33

Lars L:

Tiden 36 sekunder är troligen maxtid som behövs för att motorn skall starta, sen blir det en så bra siffra i beräkningen. Reläet aktiveras när spänningen kommer under en viss nivå till exempel 12,5 volt. Det är troligt att batterispänningen sjunker så mycket när startmotorn belastar det. I det sista stycket avser jag ett skiljerelä. Men det är den ovanliga situationen att förbrukningsbatteriet är urladdat, vilket det sällan är. Men om det skulle vara urladdat så är det bra om skiljereläet inte brinner samman.