Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 22:46
Slitet trä i sittbrunnen

Johnny:

Hej!

Har en fundering på hur jag ska snygga till träluckorna i sittbrunnen. Är inte säker på vilket material de är tillverkade i men översta lagret håller på att släppa så det finns viss risk för flisor i baken. Finns det möjlighet att limma på ett nytt lager längst upp eller är det bara att byta ut luckorna mot nya? Vilket material är lämpligast att använda sig utav?

Tacksam för svar.

Olof Nordell FF150 (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 07:22

Olof Nordell FF150:

Hej!
Om du vill köpa nya i nåtad teak kan jag rekommendera
Lidköpings båtsnickeri http://www.lidkopingsbatsnickeri.se
Jag har köpt bänkar (tofter) till sittbrunnen och durk till min Fortissimo. Mycket snyggt!
Durken bör inte skruvas fast - då riskerar man framtida läckage.

seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Det verkar som du har luckor tillverkade av någon form av kryssfaner, plywood. Det går alltid att limma på ett nytt ytterlager av samma ytmaterial som det som finns. Men först måste man planslipa befintliga luckor. Om luckorna ligger plant med någon annan yta i sittbrunnen måste avslipningen vara lika stor som det faner man avser att limma dit. Efter avslipningen, som skall resultera i en plan yta torkas och rengörs ytan noggrannt. Limma sedan med ett kokfast lim. Vanligt vattenfast räcker ej. Efter limningen skall faneret pressas över hela ytan med ett tryck som gör att ingen luft finns kvar. Om faneret är tunnt eller så poröst att limmet kan tränga igenom blir resultatet ej bra även om man lagt enplastfolie före pressplattan.