Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Skruv till aluminium

Sven Willman:

Hej,

Kan någon svara på vilken skruvtyp (material) som är bäst till att skruva fast skotskenor av aluminum?
Rostfritt är väl starkt o bra, men blir det korrosionsrisk då?
Kanske man bör använda kromad mässing?

Hälsningar,
Sven

Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:38

Björn Johansson:

Efter vad jag lärt mig i kemin, i skolan på 70-talet så skall ju rostfritt vara "neutralt", alltså inte orsaka några galvaniska strömmar.
Måhända har denna uppfattning reviderats(?) och det som säljes som "rostfritt" är ju inte alltid rostfritt...

Man får se till att få syrafritt stål efter en viss teknisk specifikation, det får man i allmänhet i båttillbehörsaffären, men inte alltid hos Järnia eller på byggvaruhuset.

Man får ju hoppas att skotskenor håller en hög kvalité inte bara i utförandet utan också i materialet.
Jag hade nog valt att skruva en sådan med genomgående rostfria (alltså syrafasta) bult, med stor bricka och självlåsande ny-loc mutter på insidan.

Mellan däcket och skotskenan samt i skruvhålen skall man ju då lägga tätmassa typ "Sikaflex" eller liknande, silicon duger inte.


Bj.
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:38

Ulf Bergenlid,SXK båttekn.nämnd:

Rostfri skruv kommer att orsaka viss galvanisk korrosion men är nästan det enda praktiska alternativet. Undvik mässing.
mats häggblom (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:38

mats häggblom:

hej

jag bytte min storskotskena för några år sedan och tog i samband med detta kontakt med "tillverkaren" rutgerson eftersom jag börjat fundera på potentialerna för de olika metallerna.
de sade att det skydds-skikt som man erhållit på aluminiumet med eloxering var så pass tjockt att det kunde motstå en eventuell skillnad i korrosionspotential

av detta följer (mina egna funderingar) att man får vara försiktig så att man inte repar aluminiumprofilen vid montage. vidare att det säkert skiljer mellan olika tillverkare, hur mycket de kostar på.

hur som helst jag monterade min skotskena med syrafast skruv och har hittills (3 säsonger) inte sett nån korrosion.

Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:38

Ulf Bergenlid,SXK båttekn.nämnd:

Instämmer i föregående yttrande. Viktigt att man inte borrar nya hål utan använder de med eloxerad yta. Någon ytterligare åtgärd såsom isolering av bultskallarna med ex.vis tätningsmedel är knappast nödvändig. För min egen del har jag haft skotskenor fästa med rostfri skruv i 25 år med knappast märkbar korrosion.
Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:38

Hans Helgesson:

Om man behöver borra nya hål eller på annat sätt "förstöra" eloxeringen på en skena så är det inga problem att få den omeloxerad.
Har precis bytt fockskotskenor och tyvärr fanns inte rätt skena hemma - behövde skenor med sk "plunger-stopp" och det fanns bara för flytande skotpunkt (utan stopp-hål). Bara att borra nya hål och lämna in på omeloxering. Kostade en 100-lapp för två skenor. Kravet på omeloxering är dock att det inte finns någon annan metall än alu i skenan (tex genom en helicoil-gänga).
Resultatet är en skena med bättre eloxering än originalet!