Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Skrovgenomföringar -vilka kan man lita på

Kenneth:

Jag har funderingar på att byta bottengenomföringar i mitt (enkellaminat-) segelbåtskrov men jag är lite osäker på de olika kvalitéer som finns på marknaden. Om det vill sig illa kan det innebära att jag tar bort mina gamla genomföringar av bra kvalité och ersätter med något skräp som redan efter några år är livsfarliga. Mina frågor är:
-Hur vet jag om mina 20 år gamla genomföringar i mässings/brons-liknande material är bra eller dåliga? Jag brukar köra in något föremål vid varje vårrustning och bända till för att se om något går sönder men det känns stumt och bra.
-Det finns ju flertal fabrikat av genomföringar idag på marknaden, hur vet jag vilka av dessa som är av "rätt" kvalité? Det behöver ju inte vara så att de dyraste automatiskt är bäst.
-Är det någon som har några bra, allmäna tips om byte av genomföringar?

Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:24

Ernst Blixt, sekreterare i BTN.:

Se en rapport på www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Båtteknik + Skrov & däck + Om skrovgenomföringar.


Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:24

Ulf Bergenlid, SXK båttekn.nämnd:

På svenska marknaden finns två fabrikat av genomföringar, båda använder mässing med tillsats för att fördröja avzinkning. Gamla genomföringar är i regel bra, kan kontrolleras genom att skrapas invändigt med vasst eggverktyg, ytan skall vara mässingsgul, ej röd och spröd. Hos Hjertmans finns genomföringar av rostfritt stål typ AISI 316 (ung. 2343), men detta material är inte heller helt korrosionssäkert under v.l. Säkrast i detta avseende i vatten med hög salthalt är engelska bronsgenomföringar (komb.med kik-kran) eller amerikanska med hög kopparhalt, men de sistnämnda har en annorlunda gängstigning i förh. till vår. De enda haverier av genomföringar jag varit i kontakt med har orsakats av läckström. Om man misstänker risk för läckström skall genomföringen jordas till -12 V.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:24

Seawolf:

Jag förstår inte hur du menar att en jordad genomföring skulle få en mindre läckström ut i vattnet än en ojordad. Jordningen medför ju en väg för stömkretsen som leder bättre än om man inte har den.

Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:24

Ulf Bergenlid, SXK båttekn.nämnd:

Läckströmskorrosion av en genomföring i en plast- eller träbåt kan uppstå på följande sätt: Batteriets -pol är förbunden med motorn som i regel är i kontakt med propellern. På grund av ofullständig isolation i någon el.-detalj ansluten till genomföringen (ev. via slang som ej är helt isolerande) får genomföringen en positiv potential i förhållande till propellern. Ström passerar därför från genomföringen ut i vattnet till propellern, varvid material försvinner från genomföringen. Strömmen behöver ej vara speciellt stor om den verkar under lång tid.
Motåtgärd: Genomföringen jordas till motorn så att det inte kan bli någon potentialskillnad.