Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Sjöassistans eller SSRS?

Lennart Walldén:

Hej,

Har tidigare varit med i SSRS, men nu gick jag med i Sjöassistans eftersom det ingick i VHF-abonnemanget hos Stockolmradio.

Skall man fortfarande vara med i SSRS, eller räcker det med Sjöassistans?

Någon som har erfarenhet ?

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Lennart,

För mig var det rätt självklart att vara med på båda tågen. Kostnaden är ändå så liten i relation till vad det kostar att ha en båt så pengarna vägde inte negativt in.

Anledning då?

SSRS gör en mycket stor andel av sjöräddningsuppdragen i Sverige. Att inte stödja dem och vara båtägare är som att säga att man inte vill ha någon sjöräddning för fritidsbåtar. Alltså ett krav på medlemskap om du frågar mig.

Sjöassistans hjälper dig när du har problem av enklare karraktär vilket kan vara trevligt. Dessutom ger det lönsamhet till Stockholm Radio som är vår enda kustradiostation. Att inte stödja Stockholm Radio är som att tacka nej till den säkerheten kustradion ger. Alltså ett krav på medlemskap om du frågar mig.

Valet står då vid att betala även för SSRS Trossen som till ganska stora delar är likvärdig med Sjöassistans. Valet är så klart ditt men jag anser att det känns tryggt att ha både Trossen och Sjöassistans att välja mellan lite beroende på vad jag kan hamna i för situation. Dessutom gäller Trossen i fler länder så seglar man till Norge, Danmark och Finland så har man hjälp även där.

Att jag sen aldrig ens har varit närheten av att fundera på att ropa på hjälp av något slag visar bara på att det är tryggt med försäkringar. :)


Lennart Walld&… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 07:56

Lennart Walldén:

Hej Thomas,

Jo, det var nog ungefär så jag tänkte, men ville ändå testa idén på någon likasinnad. Kommer nog att ta Trossen som tillägg för säkerhets skull och de argument du nämner.

Hoppas inte varken du eller jag behöver dem!


Olivia
Senast inloggad: 2019-07-04 - 11:25

Arne Lindh:

Jag tycker seglare, åtminstone om man ger sig ut på äventyrligare saker, bör vara medlemmar i SSRS och ha Trossen,. Om inte annat så för att ge dessa fantastiska människor som arbetar i organisationen vårt stöd, moraliskt och ekonomiskt.

Trossen är dessutom, vad jag förstått, mer kompetent än Sjöassistens i de flesta fall. SSRS har riktiga sjöräddningsbåtar att sätta in när det krävs. Man kan vara tämligen säker på att personalen är kompetent.

Sjöassistans (jag har det också via VHF) är nog bra, men har begränsning så till vida att man ersätts för kostnader upp till 5000 kronor, sedan får du betala resten själv. 5000 kr är inte mycket om det verkligen krisar. Trossen har inga sådana begränsningar.

Idag är Sjöassistans obligatoriskt om du har, eller rättare sagt, om du betalar för din VHF. Det tycker jag är ett tvivelaktigt obligatorium. Att ha VHF är ett måste för många, (eller borde vara) men att därför försöka tvinga båtfolket att välja Sjöassistans känns fel. Risken på sikt är att de som har VHF väljer Sjöassistans i stället för Trossen, eftersom de redan har betalat för det. Varför då betala 500 kronor till till SSRS?, kanske många tänker.

Som jag uppfattat det kan Viamares obligatorium när det gäller VHF och Sjöassistans vare ett hot mot Trossen och SSRS. Rätta mig om jag har fel.

Till sist: jag har, i liket med Thomas ovan, inte varit i närheten av att begära hjälp från varken Sjöassistans eller Trossen på de tjugo år jag seglat (även om det krisat ibland). Det säger jag inte för att berätta om vilken sjusärdeles karl jag är, utan för att jag tycker att det är är viktigt att det finns resurser därute som kan ställa upp när vi behöver, även om vi nästan aldrig (förhoppningsvis) behöver det. Många av oss har råd att köpa båtar för hundratusentals eller miljontals kronor och utrustning/underhåll varje år för tusentals kronor. Vi har råd att betala 500 kr till Trossen och betala vår VHF därtill. Och de som inte har råd får vi väl kasta över en tamp till.


Mvh
Arne Lindh
s/y Olivia

Håkan Larsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 07:56

Håkan Larsson:

Hej
Jag har precis skaffat båt och börjat fundera på precis det ni nämner i detta ärende, det var roligt att hitta så bra argument.
En sak dock som bör förtydligas för att allt skall vara rätt (enligt resp organisations hemsida):
Sjöassistans gäller i: "Sverige, Danmark, Finland, och Norge samt dessa länders territorialvatten söder om polcirkeln".
Trossen gäller i: "Sverige, Norge, Finland och på Åland".

Danmark är viktigt för oss västkustbor, något som Trossen borde ta fasta på.

mvh Håkan
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 07:56

Pelle:

Frågade dem om detta, och dom menade att dom ligger i förhandlingar som troligtvis skall vara klara till industrisemestern tar fart 2004. Således borde vi vara nära ett samarbetsavtal dem emellan nu.

Man hoppas ju på det iaf.. Ska själv försöka göra danmarks kust från köpenhamn till skagen eller nåt sånt i juli/augusti och det hade ju varit en bra extra säkerhet.

Påstår Pelle
http://www.pmi.nu