Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Självläns

Mats Bladh:

Har en Becker 27 där självlänsen till sittbrunnen fungera dåligt, det rinner ut långsamt eller inte alls i hamn eller vid motorgång, sämst är det i babords hål för självläns. Hålen är så långt som möjligt akter ut i sittbrunn och slangar går i kors under durken till sittbrunn och utloppet för självlänsen går ut under vattenytan en 1 meter föröver. Sittbrunns durken är ovanför vattenytan.
Har bytt slangar, ventiler och det är inga veck på slangarna.
I dag tar jag för ner en slang i varje självläns hål när båten i hamn det blir bättre men fungera inte till 100 %. Är jag i båten när det regnar och regn vattnet inte rinner ut genom självlänsen för jag ner en slang i självläns hål blåser i slangen då börjar vattnet rinna ut från sittbrunn.

mvh
Mats

Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 13:16

Björn Johansson:

Jag vet inte vad som är tillåtet/tillrådligt när det gäller avrinning av självlänsar från sittbrunn...

Men jag kan ju tycka av din beskrivning, att självlänsarna istället skulle mynna ut ovanför vattenlinjen, och kanske dessutom akterut.

Dessutom kan det ju vara en vinst att ha så få bordsgenomföringar som möjligt under vattenlinjen.

"Ventiler" skriver du... finns det möjligen backventiler på självlänsslangarna? eller är det manuella svstängningskranar?

Backventiler måste ju ha ett speciellt tryck från tilloppsidan för att öppna och släppa ut, det kanske är det som händer när du blåser i slangarna?

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt:

Går möjligen någon del av slangarna högre än vattenytan?
pertti (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 13:16

pertti:

i min Becker vattenytan var nästan på sitbrunn golvet när hon var lastat så att twå vuxna var i back del av brunnen.
Men det är intte so farligt om slangarna är i bra sick.
Mats Bladh (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 13:16

Mats Bladh:

Ja det tro jag, dom går kors under sittbrunns durken och ligger i mot under sidan av sittbrunns durken dom hålls uppe av en tamp som spänner dom i mot unders sidan sittbrunns durken. Men ingen del av slangen går ovan för nivå för durkens yta i sittbrunnen. Det blir nästan ett vattenlås av slangarna på grund av tampen som håller upp dom.
Det kommer inte in något sjövatten till sittbrunn det är enbart regn vatten som inte rinner ut till sjön ibland.
Problem kommer enbart ibland det har aldrig hänt under segling när båten lutar, men det har hänt under motorgång och i hamn när det regnar.