Hoppa till huvudinnehåll
tumlin
Senast inloggad: 2024-03-21 - 11:14
Signalflagga ensamseglare

Hej, fick i sommar höra av en tysk ensamseglare att man kan /bör föra signalflagga "1" (vit med röttklot) på akterstag eller liknande, för att uppmärksamma andra att man är ensamma ombord.

Tyckte det lät som en bra ide, men aldrig hört talas om det. Seglar själv en hel del ensam.

Hur är det med detta, är det någon som vet något ?

towa
Senast inloggad: 2024-04-09 - 09:29

Att "permanent" signalera att man är ensam ombord har jag aldrig vare sig hört talas om eller läst någonstans. Inte heller sett det på någon båt. I den internationella signalhandboken hittar jag ingen  betydelse för enbart signalflagga 1. Så att hissa den ensam kan eventuellt skapa missförstånd.

Däremot -- under sektion 5, Miscellaneus finns signal "SZ : Total number of persons aboard is ...".
Den tvåställiga signalen kan förstås följas av flagga 1 (eller andra siffror), dvs att man har minst tre signalflaggor hissade. Och vad jag vet finns inget förbud mot att ha signalen hissad permanent, även om den förmodligen är avsedd som svar på en fråga från myndighetsfartg (motsvarande).

Visst kan det finnas tillfällen när annan trafik kanske har nytta av den informationen, bland tät yrkestrafik, i starkt tidvatten, trångt, i Kielkanalen kanske. Men förmodligen är det få sjöfarare som förstår signalen utan att behöva slå upp den i boken, datorn. Och flaggorna kan på en fritidsbåt vara svåra att se.

Dock ska signaler ALDRIG hissas vare sig över eller under nationsflaggan -- utan på annan plats.