Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Septitank över eller under?

Gert Fasting:

Jag planerar att utföra en toainstallation i vår och funderar på för- och nackdelar med tankplacering över eller under vattenlinjen.Det finns plats för båda alternativen.Just nu lutar det åt över vattenlinjen då tömningen ut i det blå torde vara smidigare.Mottager tacksamt allehanda tips och råd!
Gert Fasting

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Jag har valt att ha mina över vattenlinjen. Det är mycket trevligare att pumpa upp skit och veta att den är lätt att få ut endast genom att öppna en ventil än att släppa ner den i båten och aldrig veta när man får upp den igen. :)

Man pumpar ändå en gång i toaletten oavsett var tanken placeras. Att då ha ytterligare en pump för att lyfta upp skiten kostar bara pengar, drift och underhåll.

Så - sätt septitanken över vattenlinjen om du kan välja och tycker som jag.
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:42

Gunnar S:

....tänk på att avtappningen kan täppas till av litet 'fastare' saker ibland, och man kan bli osäker om tanken verkligen är tömd eller inte. Jag hade tank ovan v.l. på min förra, och förrförra båt, och i bägge fallen fick jag pumpa upp tryck med en gummibåtspump genom avluftningsslangen för att 'blåsa' ut proppar några gånger.
Numera har jag en stor tank i kölsvinet och har en separat tömningspump, och det har aldrig krånglat på 4 år.

Jag såg en artikel i Practical Boat Owner där man gjort en specialbyggd tank i glasfiber som monterats med underkanten några cm under vattenlinjen. Idén var att då skulle sjövatten forsa in och ut i tanken när tömningskranen är öppen och skölja bort ev kvarvarande saker och lösa upp proppar. Smart, så skulle jag överväga att göra.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:42

Tomas:

Vi har också placerat tanken ovanför toastolen och strax ovanför vattenlinjen -- funkar bra.

Vi har också möjlighet att suga ur tanken via en anslutning på däck. Den anslutningen sitter rakt över utloppet i botten så vid eventellt stopp kan utloppet rensas med ett långt smalt bandjärn eller liknande, tvärs igenom tanken.

Likaså har den en liten manlucka som vi hoppas vi aldrig ska behöva öppna!

För säkerhets skull lämnar vi nästan alltid lite extra vatten som skvalpar runt i tanken och hjälper till att rensa.

/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:42

/// Patrik:

Vi har toatanken monterad direkt under däck och underkanten av toatanken är ca 2 dm över vattenlinjen. Vad som är speciellt är att toatanken fylls "underifrån" och töms genom samma slang. Det gör att risken att tanken täpps till vid utloppet elimineras nästan helt och hållet.

Toaslangen från toan slutar i en T-koppling med ventiler på var sida:
- Öppnas den övre ventil kan man tömma toan upp i tanken
- Öppnas den nedre (vid bordgenomföringen) kan toan tömmas direkt i sjön - utan att passera toatanken.
- Öppnas bägge ventilerna töms allt i toatanken.

Den här lösningen har massor av fördelar och endast en nackdel nämligen den att om man glömmer den övre ventilen öppen och backventilen i toan är sliten och läcker då kan det bli väl intressant...

Högt & fort /// Patrik
Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:42

Lasse L:

Haver min tank (200L)under. Nackdel får pumpa 2 ggr. Fördel låg tyngdpunkt. "Vet" att tanken töms när pumpen suger luft. Kan användas som barlasttank. :)
Hasse Svedberg… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:42

Hasse Svedberg medl 284511:

har jag haft en gång och det var ett litet ovanligt stopp. Tanken placerad över VL och fylls och töms genom samma anslutning i botten. Urluftningen (som ingen nämnt här) består av ett smalt rör insvetsat i botten mynnande högt inne i tanken.

Vad som orsakade stoppet var att urluftningen blockerades när tanken pumpades nästan full. När den sedan skulle tömmas (med självfall) gick det inte för att det inte kunde sugas in luft. Som tur är sitter röret tillgängligt under manluckan i däck annars hade det blivit besvärligare med en renstråd från under VL.
Håkan J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:42

Håkan J:

Jag hade en liten tank på min tidigare båt och självfall ut - MEN - det blev stopp i röret pga att det var för klent. Fick dyka och rensa utifrån, en underbar badupplevelse!!!
Sätt i ett väl dimensionerat utlopp, jag bytte till 2-tumsrör och sedan fungerade det, och undvik 90-graderskrökar, ta två 45 om det skulle behövas svängas och se till att det blitr så stor radie som möjligt!