Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Septitank med en 38 mm in/utgång

Micke:

Inlägg
Septitank med en 38 mm in/utgång Micke, 2004-04-12
Jag har en septitank som endast har en anslutning för 38 mm hur i hela världen skall det fungera?

Då kommer det väl stå fullt i slangen till toaletten hela tiden?

Hur skallman kunna tömma den? Y-ventil tar ju bara från toa till tank eller från toa till sjö...

Hur skall jag montera detta?

Tacksam för all hjälp jag kan få

Micke




tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Jag förutsätter att det finns ett luftningshål på tanken också...

Då har jag det på följande vis;

- Tanken sitter monterad över vattenlinjen.
- Från toaletten går en slang till underkant av tanken.
- Denna slang är ansluten till en T-koppling.
- Från T-kopplingen går det en kort stump slang till tanken.
- Från tredje studsen på T-kopplingen går det ett 38 mm rör till bottenventilen vid skrovgenomföringen.

Är bottenventilen stängd åker allt till tanken. Öppnar man ventilen rinner allt ut. Mycket lite som kan gå fel eller strula. Då du fyller tanken underifrån får du dessutom hela tiden lite cirkulation i den så risken att tanken skall sättas igen är liten.

Sen rekommenderar jag ändå varmt en manlucka i överkant så du kan göra rent tanken. Och det är väl redan så idag att möjlighet till tömning emot landstation är ett krav? Så du behöver troligen ett hål till i tanken om du vill kunna leva upp till detta krav.



Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 21:53

Ernst Blixt, sekreterare i SXK Båttekniska nämnd.:

Information om septiktank finns på www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Båtteknik + Skrov & däck.
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 21:53

Ulf Bergenlid,Båttekn.nämnden:

Man kan ej i längden lita på en backventil i förorenat vatten.
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 21:53

/// Patrik:

Jag har nästan som Thomas Lundgren föreslår. Den enda skillnaden är att jag även har en kulventil mellan T-kopplingen och toatanken. Då behöver du inte lita på backventilen i toan. Jag är mycket nöjd med den lkösningen.
Högt & fort /// Patrik
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 21:53

Björn Johansson:

Ursäkta den krystade rubriken!

Men lita inte på en backventil i denna konstellationen!
Av erfarenhet vet jag att ... tja vad skall vi kalla det... "Harpluppar" ... hoppas du förstår vad jag menar... fastnar ofta i backventilen i min toa och förorsakar då att pumpverkan uteblir, nu har jag min septiktank placerad under vattenlinjen så problematiken blir inte densamma som den skulle blivit i ditt fall.
Jag håller då med om att en kulventil bör installeras, 38 mm motsvaras väl av en 1 1/4" ventil misstänker jag.
Och då skulle ju kanske "T-röret" kunna ersättas av en trevägsventil..?


Bj.