Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Rör i rör?

Bo Forsberg:

Jag ska byta ut samtliga gasolrör och -kopplingar i båten. Är det lämpligt eller olämpligt att lägga rören i elrör?
Bo Forsberg

Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:11

Björn Johansson:

Nej, det tycker inte jag, de bör skall sitta fritt så att inspektion kan göras enkelt. Du skall kunna komma åt att pensla med såpvatten på alla kopplingar och så.
I genomgångar i skott etc. skall det sitta gummibussningar som nötningsskydd. Rören skall vara ordentligt fastklammade med lämpliga klammor.
Gasolens kopparrör skall inte heller dras tillsammans med andra rör, slangar eller (Gud förbjude) elledningar.

Här kan du läsa mer:

http://www.gasforeningen.se/pdf/ombord.PDF
http://www.svenskasjo.se/pdf/svenskasj%C3%B6rapporten/SSR298.pdf
http://www.seasea.se/se/tips/gasol.html

Jag kan iofs inte hitta någonting som motstrider din fundering, men tycker då rent personligt att man inte bör bygga in gasolrrör i onödan.
Elrör, eller VP-rör är inte så där jättabra att ha att göra med ombord, de är föga flexibla och om de exponeras för solljuset så blir de spröda.

Bj.
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:11

Stefan:

Hej. Jag hade en montör från AGA att installera mitt gasolsystem och han tyckte att det bästa var att installera kopparröret just i ett plast installationsrör, dock så att inga skarv blev inne i röret. Plast röret installerades med så långa böjar att man kunde skjuta in kopparröret efteråt. Detta gör att man enkelt kan byta kopparröret utan att riva upp inredningen. Smart eller hur? Hälsn. Stefan
Bo Forsberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:11

Bo Forsberg:

Tack för synpunkter. Jag har sökt information från leverantörer och andra och ingenstans har jag sett något om idén att dra gasröret i ett elrör. Jag tycker som Stefan att metoden verkar ha flera fördelar. En förutsättning är naturligtvis att gasröret inte har några skarvar på sträckan i elröret. Någonstans har det talats risken för utmattningsbrott på gasrör av koppar beroende på vibrationer. Den risken kan förstås finnas när gasröret ligger löst inne i elröret, men dels verkar det oklart hur ofta utmattning kan inträffa, dels kommer elröret knappast att gå spikrakt utan i böjar, som gör att gasröret fixeras i sidled. Borde fungera?
BoF

Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:11

Hans Svedberg:

När gasolen går över i gasform från vätska kyls den ner kraftigt eftersom det går åt energi. Det bör medföra stor risk för att varm fuktig luft kondenserar på rören. Om så är fallet så måste man se till att avrinningen är ordentligt ordnad. Det kan inte vara bra om kopparrören blir liggande i vatten!
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:11

Björn Johansson:

Bo, om du nu tänkt på att installera gasolröret inuti ett annat rör, och då det förekommer böjar, så betänk att irriterande vibrationer kan uppstå då rören ligger an mot varandra. Vibrationer som kan orsaka mekaniskt slitage på röret, nu slits väl iofs plaströret först, men ändå. Det finns ju säkert en anledning till att "gasolvetarna" poängterar frekvent att kopparröret skall vara ordentligt klammat.

Bj.
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:11

Hans Svedberg:

Kopparrör får inte utsättas för vibrationer. Metallen blir då hård och utmattas snabbare. Koppar reagerar annorlunda än vad man är van vid att t ex järn gör vid bearbetning/böjning. Järn känns gradvis mjukare medan koppar blir hårdare. Om man böjer ett kopparrör och det har blivit hårt så återför det sin böjlighet efter att man har glödgat röret.