Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 22:46
Rolla,pensla eller spruta Epoxylack?

Miki:

Någon med erfarenhet för att uppnå bästa resultat när man målar epoxyfärg. Jag målade enl lokala handlarens spec " måla tjockt varje lager " så jag målade första lagret tjockt med roller utan att tunna ut färgen. Resultatet blev inget vidare " knottrigt". Funderar på att slipa ner färgen och sedan spruta för att förhoppningsvis få en jämn yta.
Hur har ni som målat gått till väga? Tunnat ut färgen, penslat , rollat,sprutat mm?

Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 04:51

Stefan:

Har penslat 2 komponents färg med apelsinskal yta som resultat vid målning av vattenlinje.
Har använt samma färg bakom spisen pålagt med pensel, trots att jag var försiktig blev det rinningar.
Tipset jag fått är att måla med pensel och efterdra med dyna, helst vara 2 personer.
Skall testa dyna nästa gång jag använder 2 komp färg
/Stefan
L N (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 04:51

L N:

Du skall absolut inte späda ut färgen då förlorar den avsevärt i kvalitet.
Du skall använda skummgummirulle resultatet blir som sprutmålning. Viktigt är att måla nogrant så att du inte behöver gå tillbaka och ta misstorna, för då skiter det sig.Rullen går som regel inte att använda mer än en dag för sedan angips skummgummit av färgen och skrumpnar. Du kan oxså stoppa in rullen i frysen under natten, då stoppar härdninsprocessen men glöm inte att packa in den väl i en riktig fryspåse så att inte maten i frysen tar smak.
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 04:51

Pelle:

Vad är det för fabrikat och "modell" på epoxyn du använder? Är den lösningsmedelsfri eller baserad på lösningsmedel?

Har själv handpenslat NilsMalmgren med bra resultat och rollat Hempel Light Primer med både skum och mohairrulle, också bra resultat.

Att pensla "Nisses" var rätt jobbigt, för den var tjock som sirap. Dock blev det väldigt lite rinn tack vare att den var tjock.
Att rolla Hempel gick som en dans och blev bra. Började med skumgummirulle, men tyckte dom gick sönder för fort (gjorde av med 5-6 stycken för 1 lager!!) och fortsatte sedan med mohair. Dom släppte lite lite lite hår precis i början, men sedan man fått kolla på detta var det inget problem tyckte vi.

Påstår Pelle
http://www.pmi.nu
Sanna (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 04:51

Sanna:

Vi har forsøkt å male noen luker med Jotun HardTop (tokomponent), men er ikke fornøyd med resultatet. Det blir ikke glatt og blankt, men stripete. Det er benyttet pensel og fordriver av skumplast.
Jotun sier at sprøyting gir det beste resultatet. Vi lurer derfor på om det finnes noen sprøyter som kan benyttes av amatører og som ikke koster for mye. Det vil etterhvert bli behov for å lakkere større deler av båten vår, og da kunne det være interessant å kunne gjøre dette selv med sprøyte.
På skutesiden benytter vi Toplack (enkomponent) fra Internasjonal og er godt fornøyd med denne.

"Sanna" fra Oslo