Hoppa till huvudinnehåll
palle@palle.nu
Senast inloggad: 2019-06-06 - 08:31
Rensa vattentankar

Palle :

Hej Jag har köpt en båt som har legat outnyttjad några år. Jag skulle vilja säkerställa att vattentankar, samt slangar etc är tjänliga att nyttja. Kan man ge hela systemet en "klorchock"? Och hur gör man då? mängd klor/liter vatten? Eller finns det andra smartare sätt att säkerställa att vattensystem är fritt från bakterier och bevattning?

palle@palle.nu
Senast inloggad: 2019-06-06 - 08:31

Palle:

Såg att jag stavade alldeles uppåt väggarna, bevattning skall givetvis vara beväxtning.
CurtT (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 12:12

CurtT:

Hej! Det finns ingen anledning att sträva efter ett sterilt vattensystem på båten - bakterier finns det i praktiskt taget allt vi äter och dricker utan att vi tar den minsta skada. Den som rensat en brunn på landet vet hur det kan se ut fastän vattnet smakat utmärkt. I princip är det inte bra att skölja ett smutsigt vattensystem med någon form av klorlösning. Kloren dödar inte bara bakterierna utan reagerar också med smutsen varvid klororganiska föreningar bildas som blir kvar och på sikt kan vara toxiska. De flesta andra desinfektionsmedel är inte heller så bra för människor. Även om smutsigt vatten inte är farligt kan det emellertid upplevas som ett estetiskt eller smakmässigt problem. Om tanken har manlucka eller kan monteras ur är den ganska lätt att rengöra med något vanligt medel och därefter sköljas. Skulle detta vara omöjligt återstår att montera in ett kolfilter som tar bort grums och bismaker. Detta filter ska i sin tur skötas enligt manualen. CurtT
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 12:12

Magnus:

FÖrhoppningsvis har din tank ett lock som du kan sträcka in armen i. Vanligt diskmedel och varmvatten samt några olika borstar med skaft (Ryggborste?) och skrubbning samt sköljning noga är steg 1. Steg två kan vara att byta de vanligen förekommande genomskinliga PVC-slangarna till svarta polyeten-dito. Trä in kopparrörstumpar i ändarna på poyetenrören, och använd t.ex. silikongummislang som omsluter dessa (klena) poluetenrör och tankens respektive pumparnas stosar, samt utvändiga slangklämmor. Kopparrören hindrar att polyetenrören deformeras då man drar fast slangklämmorna. Svarta polyetenrör ger mindre smak än PVC eller gummi, och då de inte släpper genom ljus så är det färre arter av gojs som trivs att växa i dem.
Björ M (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 12:12

Björ M:

Du kan också rensa slangarna mekaniskt. På Biltema kan du köpa en dragtråd för dragning av el-tråd i rör. Dra igenom den, montera en flaskborste, dra fram och tillbaka och skura slangarna invändigt. Lycka till. Björn
palle@palle.nu
Senast inloggad: 2019-06-06 - 08:31

Palle:

Tack för alla tips. Jag kanske skall tillägga att det är 2 tankar på ca 1000 liter styck.
Jonas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 12:12

Jonas:

Vi har testat både kloridlösning köpt på apoteket med medföljande bruksanvisning. Båda fungerar bra både i plasttank och vår nuvarande 300 liters i rostfritt. Vattnet smakar inte klor om man føljer bruksanvisningen. Metoden bygger på att helst tömma och skura ur tanken, sen fyller man på "bottenskalp" med klorlösning i. Denna lämnas en halvtimme (läs bruksanvisningen). Den klorhaltiga gas som bildas räcker før att decinficera eventuella bakterier som finns kvar på väggarna i tanken. Sen pumpar man ur klorløsningen och sköljer med färskvatten flera gånger.
Jonas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 12:12

Jonas:

Önskar man kunde editera inläggen här... ;-) "Silverklorid" ovan var felskrivning, ska vara "silver" som vi också provat. Køpt i båthandeln. Det verkar vara omtvistat om det verkligen fungerar så jag strök det ur inlägget ovan.