Hoppa till huvudinnehåll
lassepe
Senast inloggad: 2024-04-21 - 10:13
Renovering av utombordare

Lars persson:

En utombordare följde med till en begagnad segelbåt som jag har köpt. c:a 3-4 hk. Den har inte gått på säkert tre år. Vad behöver man gå igenom för att den skall fungera bra. Byte av tändstift räcker väl inte.

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

stefan kindeborg:

Det stora problemet med alla 2-taktsmotorer är att om de får stå länge utan att ha varit "oljekonserverade" i vevhuset, medför att "torra" nållager & kullager rostar.
Till slut blir det s.a.s "tvärstopp". Rostiga nållager brukar efter kort tids körning skära. Även cylinderväggarna rostar, vilket OFTAST är ett mindre problem.
Innan jag fortsätter, vad är det för en motor?

Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 08:17

Björn Johansson:

Det är riktigt det som Stefan säger...
Men utomborare brukar vara ganska slittåliga och med erfarenhet från olika tvåtaktare vet jag att dessa lager tar mer stryk på andra sorters tvåtaktsmotorer än på utombordare. Vi får väl också hoppas att ingen fukt trängt in i vevhuset.

Jag skulle gjort så här:
Häll en liten svätt vanlig motorolja i förgasaren (med chokespjället öppet) och häll en något större svätt i cylindern, drag runt ett tag utan tändstift.

Starta sedan motorn, låt den gå en stund, gärna med litet fetare oljeinblandning än vad som rekommenderats (kan dock vara svårstartad då).

Oljan i motorns växelhus (nere vid propellern) bör också bytas.
Vidare behöver du smörja upp diverse rörliga delar länkarmar mellan gasreglage, förgasare och förtändingen etc. Kolla också bränsleslangar, så dessa inte har börjat att spricka, byt iså fall.

Med tanke på motorns ringa effekt drar jag den slutsatsen att segelbåten är liten och lättmanövrerad (paddlingsbar) utan motor... Alltså låt motorn gå så länge den orkar, när den lagt av så överväger du att införskaffa en ny, gärna då en fyrtaktare som är driftsäkrare och något mindre miljöovänlig. Det finns ju också elektriska utomborare, men då tillkommer ju batteriproblemet.

Visserligen så ser ju "Mr Murphy" till att din motor lägger av vid sämst valda tillfälle, så därför skulle jag ju aldrig ge det rådet att låt "motorn gå så länge den orkar" till en skeppare med större och tyngre båt, eller till en motorbåtsskeppare...