Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Redigera BSB kort

Anders:

Hejsan!
Nån som vet något ritprogram man kan använda för att redigera BSB-kort? Vill rätta o lägga till lite info på korten.

MVH / Anders

Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 05:33

Hasse Svedberg:

Fugawi har en enkel funktion för frihandsritning där man väljer linjebredd och färg. Möjligen kan man utnyttja WP för kommentarer (jag har inte studerat det så noga).

Hasse S
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Anders
Till Fugawi har jag gjort sjömärken grynnor och undervattensstenar mm som iconer som kan användas till att rätta i sjökortet. Dessa iconer ligger med på SXK Vk:s CD.n "Västkustens naturhamnar". Till en sådan icon kan också länkas text och bild. Om du använder Fugawi och är intresserad av iconerna skicka mig din e-post så skickar jag iconerna i retur.
Hälsningar Ove
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 05:33

Hans Brolin:

Hej,

Ozi Explorer fungerar utmärkt om man vill kunna rätta sina sjökort och rita litet på dem (saknar möjligheten att lägga in grundområden i blått). MEN det man ritar finns inte i BSB-filen utan i en ".map"-fil som Fugawi skapar. Ändringarna kommer med andra ord inte att synas med andra program än Ozi Explorer.

Vet någon för övrigt om det finns något annat navigationsprogram där man kan rita in egna symboler? Inte för att jag tänker byta bort Ozi Explorer. Det är mera av nyfikenhet jag undrar.

MVH Hans
Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 05:33

Lasse L:

Använder Oziexplorer, där lägger jag på aktuell pos. en "Händelse skylt" som beskriver "rättelsen".
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 05:33

Seawolf:

Här finns omvndlingsprogram mellan formatet BSB/KAP tll och från TIF.

Se: http://libbsb.sourceforge.net/

Jag har börjat se på om detta kan funka. Man kan i varje fall göra om KAP-filerna till TIF. Sådana kan man ju ändra med många program. Jag är inte klar över ännu hur man återför kalibrerdata när man återskapar KAP-filen igen. Men andra intresserade kanske också kan undersöka detta.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 05:33

Seawolf:

Visst ja, konverteringsprogrammen är avgiftsfria via nätet.

Och jodå, det funkar fantastiskt bra: Man kör över BSB/KAP-filen till TIF, och editerar sedan (med hjälp av något pixelritprogram som klarar TIF, massor finns) av hjärtans lust.

Sen anger man vilken KAP fil som var orginal, vilken TIF-fil man skruvat på , samt vilken ny KAP-fil man vill ha. Voila!

Bifogar 'the proof is in eating the pudding...'

Dvs ett litet utdrag av specialen över Gullholmsrännan där en Seawolf (Engelska för Havskatt) sticker upp trynet i hörnet. Visat via OziExplorer.

  Klicka för bild eller dokument
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 05:33

Seawolf:

Det visade sig att det fina program som konverterar tillbaka en TIF-fil till BSB hade en bugg som yttrade sig när man hade större sjökort. Men den fantastiske programmeraren av detta gratisprogram kolade läget och si:

"Thanks. The tif file I downloaded from you uncovered a bug in tif2bsb as well as missing support for the TIFF tag ROWSPERSTRIP=8. I've fixed tif2bsb and attached a zip containing the fixed program.

In addition, tif2bsb.exe now exits with an error message if it cannot handle a tif file.

If this attached tif2bsb.exe fixes the problems you've encountered I'll create a new release with the fix."

Så ta och uppdatera din version om några dagar!
Länken är som förut:
http://libbsb.sourceforge.net/