Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 22:46
Rätt storlek på generatorn

Ted Edberg:

Jag har bytt motor i min snipa till en Lobardini 87 hp som har en 65A generator. I min batteribank har jag ett 120A som start och 4x75A som förbrukning och funderar på att koppla in ett batteri till då jag kommer att montera in en wallas 30D, räker generator till at ladda alla de batterier jag har/kommer att ha eller skall jag montera större generator, finns det någon tumregel som säger hur stor generator man skall ha i förhållande till batterierna ?

Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 01:36

Lasse L:

Svaret hittar du här.
Bra sidor från Tudor
http://www.tudor.se/Sv/start/index.htm
Ted (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 01:36

Ted:

Du får nog hjälpa mig vart det står hur man dimensionerar generatorer laddare hittar jag är det samma sak ?
Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 01:36

Lasse L:

Generator eller laddare samma (problem)lösning.
65 amp. generator orkar ladda din batteribank, men ju större den blir, ju längre tid tar det att ladda fullt.
Allt beror på hur mycket ström du förbrukar tills du laddar igen och hur länge.
Skall du ha en större generator? Jag har en 48 hkr Iveco (troligtvis samma motorblock som din). Jag monterade en extra generator på 70 Amp.(från bilskroten) som försörjer servicesidan i båten. Generatorn monterades i en 100 mm. U-balk som bultades fast i främre babords motorfäste.

Se nedanstående fråga 03-12-26 - Laddning av startbatteri - "Min lösning"

Väl mött på http://caravelle33.com/
Henrik Stephen… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 01:36

Henrik Stephenson-Möller:

Det går inte snabbare att ladda ett blybatteri för att man har en större generator än vad batteriet tar emot, eller långsammare för att man har en större batteribank, så länge generatorn kan ge full laddström. Det är den långsamma kemin i batteriet som styr laddtiden.
Ett batteri på 60-75 Ah brukar kunna ta emot en laddström på högst 6-7 A. Laddningsregulatorn reglerar ner späningen till detta värde och därmed belastas generatorn inte upp till sin märkefekt (hos dig 65 A).

7 batterier kan alltså ta emot sådär 7x7= 49 A. 65-49=16 A kan sedan användas för övriga förbrukare. Spänningen för dessa blir då vad Din stora batteribank bestämmer.

Om Du tar ut totalt mer än 65 A genom att samtidigt ha många förbrukare igång kommer batterierna att urladdas. Eventuellt kan även generatorn överbelastas, men det beror på hur Ditt system ser ut.

En annan fråga är om generatorn verkligen ger 65 A vid lågt varvtal på motorn. Måste kollas med leverantören, eller mätas på plats.




Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Laddningsmottagligheten hos ett batteri på 75Ah är i halvladdat tillstånd betydligt större än 6-7A, vanligen minst 15A.

Laddningsregulatorn reglerar ned spänning till strömmen....??? Vad menar svararen?

En standard laddningsregulator fungerar endast som en spänningsbegränsare och ser till att generatorns utspänning aldrig överskrider ett visst värde, vanligen 14,2 volt.

Om en generator som överbelastas kan den inte hålla spänningen uppe vid inställt värde.

Vänligen
www.delabmarine.se