Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 13:15
Pump Eberspächer (D1L)

Mikael:

Hej.

Nybliven båtägare som undrar lite över detta med dieselvärmare. Satt en Eberspächer i båten. Konstaterade att pumpen var död och inget bränsle kom fram. Tyvärr kostar en ny en hel del pengar. (ca 1500:-)

Kan man prova med någon annan lämplig billigare bränsle pump? Någon som har erfarnheter att dela med sig av? De mottages tacksamt. Pumpen är en rund liten rackare det står D1L på.

Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 13:31

Björn Johansson:

Biltema har en pump med art.nr: 52-3226. En sådan ersatte jag en havererad bränslepump med i en annan slags värmare.
Denna kostar 599 kr.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=24169

Annars kan du prova att ta isär din bränslepump, det brukar vara oxid på kontaktblecken inne i pumpen som gör att den inte pumpar.

Bj.

  Klicka för bild eller dokument
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 13:31

Björn Johansson:

Kom att tänka på en sak, du skriver "Pumpen är en rund liten rackare det står D1L på". Och det är väl så att bränsleledningen är en ganska så tunn vit eller någorlunda genomskinlig hård plastslang?
I så fall får du med hjälp av slangbitar (lika som originalmomteringen) tillverka någon slags adapter, då slangen kanske inte passar direkt på biltema-pumpens anslutningar.
Biltemas pump har säkert en kapacitet som vida överskrider din värmares behov, men jag tror inte att det gör så mycket, då pumpen liksom känner av hur mycket bränsle som värmaren behöver, när mottrycket blir för högt, vilar den och pytsar på mer bränsle först när det behövs.

Den lilla runda rackaren går väl heller inte att plocka isär förstås... så det tipset lämnas till de med Wallas, Ardic och liknande värmare.

D1L är väl också en värmare som arbetar med vattenburen värme, om jag nu inte minns fel.

Bj.

Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 13:31

Hans Helgesson:

Det är värmaren (åtminstone Eberspächer) som styr bränslemängden genom att variera strömmen till pumpen - dvs pumpen får ingen jämn ström utan den "pulsar". I början under "tänd-fasen" så tickar det på mer frekvent än när värmaren tänt då frekvensen går ner markant.
Vad jag vill säga är att du måste kontrollera/mäta att värmaren verkligen matar/pulsar ut spänning till pumpen. Om inte så kan det tyvärr vara styrboxen som är kass - kostade mig 5000:- för 4 år sedan....
Min pump var också "död" i år - visade sig vara kontakten på matarkabeln som vibrerat isär!
Har du verifierat att pumpen är "död" genom att tex koppla den direkt till batteriet?
Mikael Böhm (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 13:31

Mikael Böhm:

Tack för tipsen. jag hade funderat åp pumpen från Biltema faktiskt eller någon begagnad från skroten som ersättare.

Pumpen var död, testade med att koppla direkt mot batteri. Värmaren jag har är luftburen och den surrar och glödstiftet blir varmt. Men givetvis startar den inte i brist på diesel.
Pumpen är en pressad konstruktion. Svaravade isär den men inget gick att se som felorsak.

Jag ska rapportera hur det går när jag testat med en ersättningspump om någon annan får samma problem. Tilläggas ska att det också var jordfel till pumpen. Antagligen har den inte varit igång på många år.

Åter, tack för tipsen!

Mikael
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Mikael
Jag hade en D1L för mer än tio år sedan, där stejkade pumpen med påföljd att värmaren inte gick. Jag fick då rådet att ta bort pumpen och då fungerade värmaren och gick sedan i alla år som jag hade båten. Jag har för mig att det fanns någon kritisk gräns mellan tanknivå och värmare utan pump som inte fick överstiga 1 m tror jag. Om det fungerar på samma sätt med värmare av senare modell vet jag inte.
Hälsningar Ove
Johan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 13:31

Johan:

Vad är det som skillnad mellan bensin eller diesel