Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 16:32
Problem med min Mercury 60hp -89

Pål:

Hej!
Jag har en Mercury 60hp -89 (3 cylindrig) som är svårstartad. Den tänder men vill inte rikitgt starta upp. När jag väl fått igång den efter ca 2-3min så går den mycket bra, både på tomgång och vid fulleffekt. När jag sedan kört båten en stund, drar ner gasen och ställer mig på tomgång och sedan läger i växeln för att dra på igen så kväver sig motorn fullständigt och dör. Jag har inga problem med att gasa upp motorn när inte växeln är i, men så fort jag lägger i växeln och gasar på så dör motorn.Verkar alltså som att den går bra när den är kall fast den är svårstartad. Den kväver sig när den blivit varm men då är den istället lättstartad.

Vill ha en motor som är lättstartad och går bra när den är varm!

Tacksam för alla tips och ideér

Mvh Pål

Micke (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 17:59

Micke:

Börja med att ställa in tomgången. Detta gör du när
motorn är varm och kör på gånggas med växel i.
Kolla även tändstift och tändkablar. Tändkablarna får ej vara svarta på anläggningsytan mot tändspole eller mot tändstiften för då har du fått överslag i tändkablarna p.g.a dålig kontakt vilket gör att ditt problem kan uppstå.
M.v.h
Micke
Fredrik Fougstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 17:59

Fredrik Fougstedt:

Jag har ett liknande problem på min 35hk Mercury -89. Jag har dock inte lyckats komma underfund med vad det är för fel, så hör gärna av dig om du hittar felet.