Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Plotter låg fart

Iwar Unt:

Kan man inte räkna med att en plotter fungerar vid låg fart ca 2 knop? Fortare än så vill jag inte gå i svåra vatten vid dimma eller mörker. Min nya Raychart 435i ställer då om sig från för uppåt till kartnorr uppåt. När påpekat detta för den svenske generalagenten får jag till svar att så ska det vara. Plottern vet nu inte med tillräcklig säkerhet åt vilket håll jag är på väg, därför är den programmerad till att kasta om kartbilden, detta som en varning att den inte längre är säker!!

Jag har svårt att "köpa detta svar" - i så fall borde den väl istället visa en varningstext, det kan ju inte vara lättare för den att avgöra vart jag är på väg om den vänder på kartan, det finns inget i maualen om detta. Samtidigt visar plottern båda fart och kurs över grund, hur kan den göra detta?

Uppför sig andra plotters på detta sätt och har jag fått ett korrekt svar från den svenske generalagenten?

Iwar unt

Olof (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:51

Olof:

Hej Iwar!

GPS är ett ganska oexakt system och ska inte användas som ersättning för RADAR. Jag gissar att din GPS ger en noggrannhet på ca 15 meter (3m EGNOS) vilket gör det omöjligt för dig att via din GPS avgöra exakt var grynnor och undervattensstenar egenligen ligger. Jag antar att du kör i "gyttriga" vatten eftersom du bara vill hålla 2 knop. En RADAR-bild däremot ger dig exakt information om din position i förhjållande till öar etc. Dessutom ser du annan trafik i dimma/oväder etc.

Nu finns det emellertid GPS'er med inbyggd kompass. Kanske är dessa lösningen för dig? Då visar de ju åtminståne rätt kurs. Men som sagt 15 meter i trånga vatten är tämligen mycket avvikelse. Jag håller i stort sett lika god koll på min position genom död räkning som med GPS'en.

Lycka till i navigerandet. /Olof
Iwar Unt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:51

Iwar Unt:

Hej Olof
Tack för dina synpunkter. även om det inte gav mig svar på min fråga:Uppför sig andra plotters på detta sätt och har jag fått ett korrekt svar från den svenske generalagenten?

Plottern klarar av Egnos men sjökorten har inte denna nogranhet att grynnor och öar är inritade på 3 meter när. Däremot finns det en funktion inbyggd i plottern som är värdefull, den ritar upp ett spår på sjökortet som visar exakt hur jag tagit mig fram mellan grynnor och öar. Detta spår kan jag sedan följa om jag måste ta mig tillbaka i mörker eller dimma. Men om plottern inte vet med tillräcklig säkerhet vart jag är på väg i låg fart så är det ju inte så lyckat.
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:51

Stefan:

Hej. Nog vet plottern var du är, det är inte det som det är fel på utan det att du har den att visa stäv upp. En GPS eller plotter känner till endast position eller rörelse i någon riktnin inte båtens långskeppslinje. Så om du står stilla eller nästan stilla så vänder den nord upp på bilden eftersom den tycker att du inte är på väg. Positionen är lika noggran ändå. Ställ in plottern att visa nord upp och lär dej att se kartan rätt väg så har du inga problem. Du bör ju ändå ha papperskortet brevid som jämförelse, då behöver du inte snurra på det heller. Hälsn. Stefan
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:51

Seawolf:

Jag använder en Garmin-plotter med Bluechart-sjökort på ett liknande sätt som frågeställaren.

Tidvis funkar redan EGNOS-systemet, fast det inte är drifttaget officiellt ännu och ligger ibland under tester, då använder inte Garmin denna information.

Bluechart är relativt OK, men på en del platser på västkusten ligger sjökorten några tiotals meter förskjutna mot verkligheten. Och vad jag fått veta på fråga till Garmin är att manuell finjustering inte är möjligt.

Däremot har jag några gånger systematiskt utvärderat hur väl jag hamnar genom att följa ett gammalt spår. Det är häpnadsväckande hur exakt man hamnar på samma ställen. Referenspunkterna är då djupa uddar osv., och när jag gått 5 meter från dem första gången och följer spåret nästa gång månader senare är jag fortfarande 5 m från samma udde. (EGNOS aktivt vid båda tillfällena).

Denna plotter (och jag gissar alla Garmins) hittar inte på egna beslut utan man väljer manuellt om uppåt är norr eller framåt. Oavsett fart.