Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Placering av radarantenn

Stefan Degermark:

Hej,
Jag tänker skaffa radar till segelbåten. Tips för bästa placering av radarantennen? På masten, stång eller targabåge i aktern? Tacksam för tips.

Mvh
Stefan


tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Jag valde bort masten direkt när jag funderade på placering av min radarantenn. För mycket vikt, för mycket rörelse i form av pendling/vibrationer, för svårt att serva, skarvar på kabeln och säkert några nackdelar till. Enda fördelen jag kan se är om man köper en större/dyrare anläggning och verkligen vill "se" långt bort. Normalt längre bort än 20M eller så.

Återstod stång eller targabåge i aktern. Jag hade egentligen föredragit en targabåge men det passade av olika skäl inte riktigt på min båt med en sådan. Det blev därför en kraftig stolpe i absolut översta delen av akterspegeln. Då är den helt ur vägen men ändå lätt att komma åt och hålla sig i. Den används också för ett antal andra antenner så de kommer ur vägen.

Fördelen jag ser med en targabåge är att den också kan användas för solskydd och ännu fler antenner vid kommande behov. Dessutom får man två kraftiga "handtag" på var sida av sittbrunnen som man kan hålla sig i. Men priset blir ju högre...
Kent Nordqvist (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 22:00

Kent Nordqvist:

Ja här har du fått något att fundera över..... så för att göra det lite svårare att komma till beslut får du här mina erfarenheter.
Jag har placerat antennen/radarn på/vid styrbords spridare med centrum något förskjutet förut för att inte masten skall skugga den vinkel som är snett ut åt babord.
Relativt lätt att komma åt vid ev. service och sitter i princip fritt från segel mm. fungerar dessutom alldeles utmärkt. Vad gäller vikten så har ju detta endast någon större betydelse om det avser en lätt båt.
Idag finns särskilda fästen till att fästa antennen/radarn på sidan i masten.
På många båtar passar det inte med en stång/stolpe i aktern.
Ove Thorin SXK… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 22:00

Ove Thorin SXK Vk Tekniska kommitté:

Hej Stefan
Hallberg Rassy monterar på akterstaget, kolla på denna länk:http://www.hallberg-rassy.se/gallery/hr40/40segl-07.shtml
Hälsningar Ove
L Nyström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 22:00

L Nyström:

Hej!

Det viktigaste är att inte montera den högt.
Med hög montering blir radarstålens vinkel mot sjön större
med följd av att du bara har ärtsoppa (sjöreflexer) på ppi.

Nu efter gps`ns intåg behöver vi inte använda radarn så mycket som navigationshjälpmedel.
Allan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 22:00

Allan:

Finns det någon risk med strålningen fån antennen.
Man har ju tydligen kommit fram till att inte ens mobiltelefonen är helt ofarlig och det finns väl inte nån handsfree till radarn än.
Ove Thorin SXK… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 22:00

Ove Thorin SXK Vk Tekniska kommitté:

Hej Allan
De flesta radar har en vertikal lobvinkel på ca 25 grader. Det betyder att från antennen och 12,5 grader nedåt där har du gränsen radarstrålen. I instruktionen till min radar står det att man inte får vistas i radarstrålen närmare än 60 cm. Detta är en 10 år gammal instruktion. Jag har för vana att se till att ingen ombord vistas i radarstrålen, jag klarar inte detta när man vistas på däck förut (motorbåt) och då ställs radarn i viloläge.
Hälsningar Ove
Martin Johnsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 22:00

Martin Johnsson:

Vi har haft radar på vår Forgus 36:a i ett antal år och har följande erfarenheter och kommentarer.

När det gäller placeringen av radardomen så valde vi placering på stång i aktern av flera skäl.

Mackdelar med ett högt mastmontage är följande:
1. Ökad risk för seaclutter, radarreflexer från vågor
2. Ökad närgräns pga att lobvinkeln inte når ned till ett föremål i vattenytan, en radarantenn som är monterad 10 meter upp kan inte om den vertikala lobvinkeln är 25 grader se ett föremål i vattenytan på närmare avstånd än 40-50 meter, dvs ett betydligt längre avstånd än vad den kortaste pulstiden för radarn ger som närgräns.
3. Vikt högt upp innebär att båtens styvhet snabbt minskar.

Räckvidden sjunker vid en lägre placerad antenn, men i praktiken är detta inget större problem. Stora fartyg är så höga så att de syns på 20 sjömils håll trots en antennplacering på 4-5 meter, detsamma gäller land.

Vad som vi också tycker är viktigt är att radardomen måste vara vinklingsbar för att kompensera för båtens lutning, annars sjunker prestandan redan vid 10 graders lutning av båten.

När det gäller stången i aktern så ska den vara så hög att den klart går över storbommen, annars riskerar man att få försämrad prestanda i den sektor som bommen befinner sig i.

Vi har dessutom kombinerat radarmasten/stången med andra funktioner. Bland annat har vi en "kranarm" som underlättar i och urlyft av motorn till jollen.

När det gäller radarskärmens placering så har vi möjlighet att använda den både vid navigationsbordet och i sittbrunnen. Nu i efterhand så kan vi konstatera att det extra jobb som denna möjlighet orsakade var helt i onödan. Vi använder till 100% radarn i sittbrunnen.

Vi har kopplat radarn till övriga navigationsinstrument, GPS, logg och kompass, för att få alla funktioner tillgängliga. Bland annat så är det ganska praktiskt att se om en inlaggd waypoint verkar stämma med verklligheten.

Här finns en princip ritning och några bilder på vår lösning. http://w1.194.telia.com/~u19402730/


Med vänlig hälsning