Hoppa till huvudinnehåll
chrnilsson
Senast inloggad: 2024-04-11 - 17:18
Placering av givare för framåtseende eklod

Christer Nilsson:

Jag har en Monsun 31 som jag ämnar förse med Echo Pilot framåtseende ekolod. Det är mycket viktigt att givaren placeras vågrätt i både sid-och längdledd. "Normalt" placeras givaren vid sidan om kölen där skrovbotten är så horisontell som möjligt med ca 7,5 graders fri sikt föröver åt babord och styrbord. Monsunen är långkölad och placeringen med en 45 mm diameters genomföring innebär då en hel del plastarbete. Jag har varit i kontakt med en Monsunägare som i stället placerade givaren föröver mellan kojerna mitt i V’et ca 2,5m från fören. Det innebär ca 50 cm under vattenlinjen. De är mycket nöjda med funktionen. Kan placeringen innebära risker ur hållfasthetssynpunkt?


Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 22:26

Jörgen:

Hej Christer

Vet inte hur en Monsun ser ut undertill men på min B31:a placerade jag givaren ca 30 cm framför kölen och det har fungerat kanon. Får bara vara lite extra försiktig vid sjö och torrsättning så att banden inte ligger på. B31:an har ett ganska skarpt V format skrov men jag fick till det med 2 st epoxiplattor på var sin sida.