Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Placering av 2012

Thomas:

Hejsan,
Vi har gasoltuben (2012)i ruffen i direkt anslutning till spisen och ska nu flytta på den. Har funderat på att göra en plan träbotten i ankarboxen i fören och låsa fast den med ett speciellt spännband i RF som jag köpt. I botten på ankarboxen finns ett dränage hål i skrovet så att ev. gasol kan "rinna" ut.

Har hört att det räcker den om det sitter fast och det finns dränage i skrovet.
Vad är det som gäller för P2:an måste den vara i en hink eller?

Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 20:56

Hasse Svedberg:

Jag antar att du har en reducerventil monterad direkt på 2012 och att du också har annat i ankarboxen. Jag tycker att du måste skydda slang och reducerventil från att skadas av tunga föremål. Kolla noga att ankarboxen är tät, speciellt uppe i hörnen mellan däck och bordläggning och att inget kan blockera dränerhålet.
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 20:56

Björn Johansson:

Jag gjorde en gång själv en sådan hink.
Jag hade en tioliters hink med tättslutande lock.
I denna placerades 2012, en mycket tajt genomföring till utgående gasolslag hittades i skrotlådan med elgrejer, den var från början avsedd för en sjöljtät kopplingsbox.
I nederkant gjorde jag ett hål med en skrovgenomföring, som anslöts med en slang som går i "nedförsbacke" och mynnar i en likadan skrovgenomföring strax ovanför vattenlinjen.
Hinken stitter sedan fast med ett spännband.

Det finns visserligen sådana färdiga hinkar att köpa, men dom tycker jag är dyra.

Bj.
Lennart Walld&… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 20:56

Lennart Walldén:

Har exakt som du beskriver i min Comfort 32.

Längst ner i ankar boxen en liten skiva som gasolflaskan står på. Reducerventilens anslutning pekar snett bakåt och smiter in i förpiken. Ovanför reducerventilen ytterligare en skiva med ett cirkulärt hål, rakt ovanför ventilen, för att kunna öppna/stänga utan att lyfta hela skivan.

Boxen är dränerad nedåt och det räcker eftersom gasen sjunker nedåt vid ev. läckage. Fungerar jättebra.

Lennart
Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 20:56

Hans Helgesson:

Glöm ej att du måste använda (koppar)rör om du placerar flaskan såpass långt ifrån spisen. Gummislang får endast användas om flaskan står direkt bredvid spisen.
Har själv gasolflaskan placerad på en hylla i ankarboxen - PA6 som är av alu, dvs ingen rost vilket kan bli ett problem om den placeras i ankarboxen (åtminstone på västkusten). Nu finns ju även komposit-flaskor.
Ankarboxen är dränerad i underkant.
På flaskan sitter reduceringsventilen och sedan en kort bit slang till en elektriskt styrd magnetventil sittande på skottet in mot förpiken (kontrolleras med en strömbrytare med stor lysande lampa vid spisen) - dvs ingen risk att glömma att stänga av gasolen. Stängs även av automatiskt när man stänger båten huvudströmbrytare för förbrukningssidan! Efter magnetventilen en kort bit slang innan kopparrör hela vägen genom båten till spisen. Där det sitter en manuell kran (som alltså egentligen aldrig behöver användas) och sedan en slang sista biten till spisen - så att den kan vara kardanupphäng och därigenom rörlig. Koppar-röret genom båten är draget i VP-rör (vita plaströr för el) innanför inredningen. Dvs det går att byta koppar-rör hyfsat lätt utan att behöva riva hela inredningen.
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej!
Tycker faktiskt att ankarboxar är väldigt blöta utrymmen som inte lämpar sig för varken gasoltuber/regulatorer eller landströmsanslutningar. Det gäller även på östersjön. Tänk också på att en gasoldränering ska ha min. 19mm dräneringshål. Tampar o band får inte täppa till. Gasolavstängning fjärrstyrd, typ

  Klicka för bild eller dokument
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej!
Tycker faktiskt att ankarboxar är väldigt blöta utrymmen som inte lämpar sig för varken gasoltuber/regulatorer eller landströmsanslutningar. Det gäller även på östersjön. Tänk också på att en gasoldränering ska ha min. 19mm dräneringshål. Tampar o band får inte täppa till. Gasolavstängning fjärrstyrd, typ

  Klicka för bild eller dokument
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 20:56

Stefan:

"TRUMA" är en säkerhetsmässig bra investering. Väldigt bekvämt och det känns väldigt säkert. I min Contrast33 har jag iallafall satt boxen i akterstuven som är torr o så.. Bif en ytterligare bild där man kan se magnetventilen(grön).
T.ex. hjertmans har både boxen och fjärravstängaren.

Nu har jag bifogat 2 olika bilder/filer på ett svar i och med att det inte går att få in fler än en bild/svar...
Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 20:56

Hans Helgesson:

Den magnetventil som tex Hjertmans säljer är jättebra, men dyr....
Köpte min ventil från GAMO gasol i Sisjön/GBG. De jobbar företrädesvis mot företag så de har tex ingen fördyrande butik/säljpersonal. Mindre än halva priset mot Hjertmans och då fick jag välja typ av anslutningar etc (som de skruvade på och tätade...)
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 20:56

Stefan:

Fjärravstängning är bekväm och säkerhetshöjande. Naturligtvis ännu bättre om det finns dom som säljer detta billigare än t.ex. Hjertmans(970,- inkl.moms).
Skickar även en bild på avstängninsknappen intill pentryt. Det framgår inte av GAMO:s prislista vad det kostar där för en kpl. sats. Är ev. intresserad att köpa en till. Vad kostade den hos GAMO?

  Klicka för bild eller dokument
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 20:56

Hasse Svedberg:

Stefan, varför har du inte magnetventilen monterad direkt på reducerventilen? Då räcker det med en "skarv" utanför hinken. Den mellan slangen och kopparröret. Jag har samma typ av ventil som du men min till/från-brytare är mindre med två knappar, en för den lilla hållströmmen och en återfjädrande för att öppna ventile, samt en LED-indikering.
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 20:56

Stefan:

Hej, Hasse!
Reducerventilen hade slangstolpe och då passade magnetventilen direkt på "hinkens" anslutning istället. Slangen ligger visserligen under tryck men den befinner sig ju i ett dränerat utrymme. Annars så är det ju inte något krav att stänga av gasolen överhuvudtaget. Kravet gäller ju bara att det ska finnas en avstängning på flaskan samt en avstängning vid varje förbrukare.
Truma:s äldre manöverpanel hade 2 knappar. Den nya är tyvärr lite större och innehåller en strömställarknapp(av-på) samt en LED-indikering.

Det hela känns väldigt tryggt iallafall.

Hälsningar
Stefan