Hoppa till huvudinnehåll
Grace196
Senast inloggad: 2017-01-02 - 11:40
Placearing av huvudströmbrytare och huvudsäkring

Hans Greisz:

Jag har några frågar om elsystemet i vår segelbåt som är byggd 1982.Batterierna sitter under dubbelkojen i akterkabinen. Huvudströmbrytaren satt ursprungligen i batteriutrymmet. Den är lokaliserad på minuskabeln som går till motorblocket. I Svenska Båtunionens broschyr "Råd och tips för en tryggare båt" står det att huvudströmbrytaren skall vara placerad så nära batteriet som möjligt, dock utanför batteriutrymme och motorrum. På en teckning i broschyren, ser man att batteri och huvudströmbrytare är belägna nära varandra, men åtskilda av ett skott. Det framgår inte om huvudströmbrytaren är gastät.
Jag vill veta följande.
1. Finns regler för hur det ska se ut i en fritidsbåt? Var hittar jag dem i så fall.
2. Går det lika bra att ha huvudströmbrytaren på minussidan eller det fördelar att ha den på plussidan? Jag har aldrig sett ett elschema med huvudsäkringen på minussidan.
3. Vilket är säkrast att ha närmast förbrukarbatterierna huvudsäkringen eller huvudströmbrytaren?
4. Hur långt från batterierna är nära? Finns det ett avstånd som inte bör överskridas?
5. Är det tillåtet att ha en gastät huvudströmbrytare på skottet till batteriutrymmet?
6. Finns det separata gastäta huvudsäkringar?



Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

För nybåtstillverkning gäller Svensk Standard SS-EN ISO 10133.

Tips: Öppna www.delabmarine.se och hämta .pdf-schemor m.m. i WEB-boken.

1. Se 10133.
2. Numera alltid på plussidan.
3. Man säkrar inte start- och laddningskretsarna.
4. Se 10133.
5. och 6. Bara batterierna i batteriutrymmet.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 08:57

Kent:

Med anledning av Dick's svar, punkt nr 3, vill jag påpeka att det finns olika skolor om hur båtel ska installeras. Dick Pettersson på Delab, som jag haft god hjälp av, förespråkar en, medan t.ex. Skyllemarkpressar har en annan. Att inte säkra av start och laddningskretsarna anser jag är fel. Att ansluta en solpanel eller en permanent laddare direkt på batteriet utan säkring emellan låter otäckt. Vad händer vid ev. kortslutning? Ja, de tunna ledningarna brinner ju av ganska så fort men de som är lite grövre...?
Jag monterar säkringar på alla ledningar som är anslutna mot batteriet. Skyllermarkspressar har ett schema på sin hemsida med en bra lösning. Tar man godbitarna där och godbitarna hos Delab så får man en bra mix. Jag är själv elektriker och inom den "vanliga" starkströmsinstallationen har man alltid ett kortslutningsskydd i form av säkringar, utom möjligen vid sprinklerpumpar. Även en båtinstallation är en starkströmsinstallation där det finns stora kortslutningsströmmar lagrade i batteribanken.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Kent
Jag är av samma åsikt som du att jag vill ha säkrat kabel till startmotor och laddningskrets. Jag försökte få fram hur stor säkring som behövdes för startmotorn, fick olika svar, vissa menade att man måste säkra flera gånger startmotorns effekt. Detta kändes då fel att säkra med många hundra A. Jag gjorde då på följande sätt, jag satte en 100 A bladsäkring för motor och laddning, jag har en 75 A generator, då den inte räcker för startmotorn satte jag en elektrisk huvudströmbrutare som drar samtidigt med startmotorn. Nu är mitt osäkrat bara den lilla stund startmotorn drar och detta har fungerat bra hittils.
Hälsningar Ove

  Klicka för bild eller dokument
Lasse S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 08:57

Lasse S:

Angående fråga 2:

Om man har start- och förbrukarbatterier separerade med skiljedioder kan det finnas en poäng att ha huvudbrytaren på minussidan eftersom man då kan klara sig med en brytare istället för två.
Rent elektriskt är det ingen skillnad var den sitter.

Huruvida detta är förenligt med gällande standarder eller gängse praxis kan jag inte uttala mig om.

mvh

Lasse

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt:

En i all hast påkommen nackdel med huvudbrytarens placering enligt Lasse S enligt ovan.

Om båten har solpanel så är hela båtnätet spänningssatt då ljus råder. Om solpanelen saknar regulator kan inkopplad elektronik eventuellt skadas av överspänning.
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Vad gäller säkringar så hänvisar jag igen till klenspänningsnormen ISO 10133 avsnitt 8 som gäller överströmsskydd. Visst kan man säkra i start och laddning men varför? Se i stället till att installationen är kortslutningssäkert förlagd. Plus och minus i separata extra skydd och så att inte plusledningarna utsätts för nötning mot motorgods och liknande. Att säkra av startmotorn är svårt då tillräckligt högt säkringsvärde inte ger avsett skydd. Generatorn är ju strömgränsad och då gäller bara tillräcklig ledningsarea. 16 kvmm är räcker.
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 08:57

Lars:

Jag har många gånger hört att där skall gå flera hundra amper till startmotorn. Räknar man lite på det betyder det tex. 200A är 2400W och det är MYCKET för som för min del en motor på 5900W. Jag har köpt en trög MIDI fuse säkring från Elfa på 80A och kopplat den till startmotorn. Och den håller.
Sen hindrar detta inte att man gör en bra installation så säkringen aldrig skall behöva gå. Jag har en 25mm² till startmotorn, och den tåler 80A utan att börja brinna, men där kan ändå bli kortslutning i själva startmotorn.
Johan von Otter (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 08:57

Johan von Otter:

Hej, mkt bra diskussion - vill gärna försöka bidra. Det finns nog goda skäl till att standarden förskriver att ALLA batterier skall avskiljas på plus sidan och var för sig ! Varför ? - kanske därför att....

Min uppfattning: Principen skall vara att alla elsystem och alla apparater och alla jordade förmål i båten skall vara spänningslösa när H-brytarna är frånslagna.

Erfarenheten har visat att detta åstakomms bara helt säkert om man bryter på plus-sidan.

Följande bör beaktas:
a) Problemet med kortslutning och brinnande kablar (vilket övriga kommenterat väldigt bra)
b) Säkerheten vid arbete i elsystemet
c) Korrosion orsakad av "krypströmmar" som i sin tur orsakas av "jordfel". Jag har själv bevittnat hur en foldingpropeller "oförklarligt" förstörts och hur offeranoder ätits upp på nolltid.
d) Att det finns många felkällor i en båts elsystem som orsakas av felaktiga eller icke konsekventa el-installationer och den fuktiga miljön. Framför allt minus/jordsidan kan ha förvånande brister ! Räkna med att systemet har eller får brister med tiden. Endast vid en komplett nyinstallation kan man vara säker.

Mitt resonemanget nedan utgår ifrån att det finns två kretsar / system i båten, men gäller även för de gamla enkla sytemen.

Utgångspunkt:
------------
De flesta fritidsbåtar och även andra fartyg med äldre motorinstallationer har (tyvärr) enpoliga elsystem i motor-kretsen (precis som i en bil). Det innebär att det inte finns separata minuskablar från förbrukare och givare i motorkretsen utan att allt går via motorn och sådant som är i direkt metallkontakt ("jordat") till motorn - t.ex axel, propeller. Detta är roten till en hel del ont. Den noggranne har dessutom "jordat" bränsletanken och kanske kölen via en kölbult (Det finns normalt inget separat "jordningsnät" i en fritidsbåt).

Dessutom är det inte ovanligt att ngn apparat i "båtens" elsystem också har "jordats" till närmaste punkt såsom en skrovgenomföring eller kölbult (ex vis en radio). Därmed har man fått en felkälla.

Håll nu i minnet att Minus-pol = jord = kontakt med allt metalliskt i båten samt yttervärden genom vattnet.

Problemet med att inte ha plus-brytare blir då:

Man kan utgå ifrån att det finns krypströmmar så länge ngn elkrets är spänningssatt (Plussidan inte bortkopplad). Främsta risken är i motorkretsen. Enkelt uttryckt så "läcker" det ström / spänning från plus till minus/jord i givare, generator mm. pga av fukt, smuts eller elektroniska kretsar (ex vis dioder).

Fundera på konsekvensen av en (enkel) H-brytare på minussidan:
a) Om brytaren är tillslagen: krypströmmen går enklaste väg genom motorn och ordinarie minus-krets till batteri minus. Detta laddar så småningom ur batteriet. Om minus-kretsen är felfri (lågt motstånd) händer inte mycket mer.
b) H-brytaren frånslagen. Motorns minusanslutning är nu avskiljd från batteriet. Eftersom motståndet mellan motor och batteri-minu nu ökar ordentligt så får även motorns minus/jord positiv spänning. Strömmen söker andra vägar - genom propelleraxel, skrovanslutningar mm och kanske åter via en "jordad" radio.

Resultat: korrosion - i motor, kylvärmeväxlare, propeller, I bästa fall tar offeranoder smällen tills de förbrukats. DYRT !

Detta är min personliga syn / erfarenhet efter att dels ha bytt ut elsystemet på min Shipman Accent från 1977, dels arbetat med problem i svagströmsinstallationer på Marinens fartyg/båtar under tidigt 90-tal.

Vad jag själv gjort på Accenten: Förutom att bygga ett två-batteri sytem med skiljedioder och LADAC laddregulator: Bytt i stort sett alla matningskablar, batteri-kablar etc, (med riktiga presskabelskor). Lagt matningskablar till batterie, motor och centraler i skyddande rör där det går. Satt två H-brytare på plussidan(ej gastäta, ganska billiga men torrt och skyddat, separat från både motorrum och batterirum. En H-säkring direkt vid plus på förbrukningsbatteriet. Ordentliga jordplintar. Där det går lagt kopplignar och plintar i utomhusklassade eldosor. Bytt elcentral mm.

/Johan
Ingemar E, (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 08:57

Ingemar E,:

Citerar:

"Se i stället till att installationen är kortslutningssäkert förlagd. Plus och minus i separata extra skydd och så att inte plusledningarna utsätts för nötning mot motorgods och liknande. Att säkra av startmotorn är svårt då tillräckligt högt säkringsvärde inte ger avsett skydd."

Det är riktigt att man inte behöver säkra av motorn om man kan uppfylla ovanstående. Men verkligheten på en motor är ju att plusledningen definitivt inte är skyddad eller ens GÅR att skydda genom att förlägga den kortslutningssäkert. Hela motorblocker är ju minus och kortslutningsrisk för plusledningen. Detta gäller speciellt den grova plusledningen till startmotorn (och generatorn) eftersom endast en isolerbricka skiljer mot kortslutning här.

Och säkringar finns. Har själv säkrat motorkretsen med 350A gaffelsäkring (www.farnell.com m.fl.), samma typ som sitter till bogpropellrar, eltruckar m.fl. Givetvis är sedan instrumentpanelen säkrad med en betydligt klenare säkring i sin tur. Därmed är säkringens storlek avpassad efter kablarnas dimensioner på resp. ställe, och ett avsett skydd uppnås visst !

Påstår man att det är onödigt att säkra av motorsidan, har man nog inte sett vad en kortslutning på motorn kan åstadkomma. Det har jag, och efter denna pyrotekniska upplevelse skulle vem som helst kosta på sig huvudsäkringar ÄVEN till motorsidan.

Om det blir kortslutning (vilket det kan bli av alla möjliga skäl som inte går att föreställa sig) så är frågan var man vill att det skall brinna. För brinner gör det, och så till den milda grad att t.o.m. anslutningsbultarna smälter. I värsta fall exploderar batteriet. Den som mot detta fortfarande påstår att det är "onödigt" ser jag inte som seriös.

Vad gäller Skyllermarks schema så har jag dock en invändning: Varför har man ingen ordentlig huvudbrytare på motorbatteriet ? Trodde t.o.m. det var krav.

Magnus Zotterman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 08:57

Magnus Zotterman:

Det är definitivt nödvändigt att avsäkra all el!

Dessutom skall kraftiga gastäta huvudströmbrytare installeras, gärna så klarar frånslag av flera tusen ampare.

Jag har varit med om följande (en laboration).

En 12V batteribank om 240Ah kortslöts via en huvudströmbrytare och 2m lång 50mm2 kabel.

Exprimentet var att se om man kunde slå på brytaren och därefter slå av den.

Av och påslag av brytaren skedde av säkerhetsskäl hydralisk från en skyddad manöverplats.

På gick bra, men inte av och ca 3s efter att strömbrytaren försök slås av (kanske 5-6s efter att kresten slagits på)
exploderade både kabel och batteri med en avsevärd kraft.

Hade någon varit i närheten hade det klart varit risk för personskador.

Efter den synen förstår man varför man ska avsäkra allt.

Mvh Magnus Zotterman
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Kommentarer till svaren ovan:

Jag hänvisar i mina svar till ISO 10133 och inbillar mig att vad där skrivs bygger på kunskap och erfarenhet. Men då copyright gäller kan jag inte ordagrant återge vad normen säger. Allmänt kan dock sägas att där står att ledningar skall avsäkras. Men man gör undantag för ledningarna mellan startbatteri/startmotor samt mellan generator/batteri och mellan andra laddningsdon med inbyggd strömbegränsning och batterier.

Kortslutningssäker förläggning är inget konstigt!

Gör som jag, läs ISO 10133 och komplettera med att fråga de som har mångårig praktisk erfarenhet av installationer och dito service. Ta en titt på elsystemet i Din bil!

Med vanlig vänlig hälsning
Dick Pettersson