Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
Osmos eller inte...?

Hans Helgesson:

Beslutade mig för att ta bort all bottenfärg då jag i höstas hittade några små blåsor på undervattenskroppen (enstaka på skrovet, ett tiotal på rodret). Efter borttagande av all gammal giftfärg (VC17) så verkar blåsorna på skrovet vara fukt mellan ett gammalt lager av epoxi och grundprimern. Om man skrapar bort även primern så är gelcoaten oskadad o fin under den lilla blåsan (om jag inte haft en "superslät" botten så hade blåsorna aldrig gått att upptäcka....)
Blåsorna på rodret misstänker jag dock för att ha varit "riktig" osmosis - luktade ättika när färgen skrapades bort. Undervattensdelen av rodret var dock tillverkad utan gelcoat. Personligen trodde jag att det behövdes ett "spärr-skikt" typ gelcoat för att osmosis skulle kunna uppstå - eller har den gamla primern funkat som spärr (släppt in vattenmolekyler men inte släppt ut kemikalierna som bildats när vattnet trängt in varvid blåsor uppstått?)
Tänkte låta den gamla epoxin/primern sitta kvar där den är oskadad. Efter första lagret (Hempel High Protection) Epoxi, spackla upp ev ojämnheter med epoxispackel och sedan ytterligare två lager epoxi.
Vad tror ni - är det osmos/plastpest eller helt enkelt fukt mellan färglagren? Vid Osmos borde väl blåsan sitta i gelcoatskiktet och inte i färgen?

Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 17:00

Ulf Bergenlid, SXK båttekn.nämnd:

En av gelcoatens uppgifter är att motverka att vatten tränger in i laminatet. Eftersom en viss vatteninträngning sker kan plastpestblåsor bildas i eller under gelcoaten. Rodret bör efter slipning och tvättning (om möjligt högtryck) få ett tillräckligt tjockt skikt av epoxi. Detta är en bättre spärr mot vatteninträngning än ev. gelcoat. Blåsorna mellan färgskikten kan ha bildats genom osmos men utgör inte plastpest.