Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Öppnade Sikaflexpatroner

Thomas Macklin:

Existerar det över huvudtaget något bra sätt att förlänga livstiden på en öppnad patron med sika, silicon, lim eller dylikt? Har försökt att låta pipen sitta kvar, eller sätta tejp över hålet osv. Inget funkar riktigt bra.

Thomas Macklin
Sthlm-kretsen

Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 16:42

Björn Johansson:

Jag drar i en lång skruv i pipen, med skruvdragaren.
Klart att medlet åldras... men denna metod funkar ganska så bra, bättre än att bara tejpa hålet iallafall.
Glöm inte heller att släppa på trycket i "verktyget" om nu patroen sitter kvar i detta.

Bj.
Robert (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 16:42

Robert:

Jag lägger Sikan i frysen. Tas upp någon timme innan användning och sedan tillbaks i frysen med tuben.
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 16:42

/// Patrik:

Jag försöker alltid få med mig några extra pipar. Om det härdar i pipen går det oftast att byta till en ny pip och fortsätta få ut Sikaflex. Kombinerat med de bägge trixen ovan så borde det vara obegränsad livslängd på en öppnad tub, men så bra är det nog inte...
Högt & fort /// Patrik
Lasse S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 16:42

Lasse S:

Jag brukar lossa pipen och lägga plastfolie (för matbruk) över hålet och sen skruva dit pipen igen.

Håller inte hur länge som helst men det funkar bättre än att inte göra något alls.

Frystricket som nämns ovan röstar jag också på även om jag inte använt det för Sika, men väl för epoxy.