Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
omvandla 12 volt till 220

Lars Westergren:

Hallå,
jag skall ha med datorn i båten i sommar. Tänkte köpa en "12 voltskabel" från HP som byggt datorn men den kostar över tusenlappen. Är det någon som har erfarenhet av ex. Hjertmans omvandlare. Det som jag funderar över är att sinuskurvan är i trappform. Kan det påverka PC'n neagtivt?
Finns det omvandlare som har en normal sinuskurva?
Se utdrag från Hjertmans katalog nedan.
________________
Inverters 12-220/230V, 24-12V - katalog sid 124
Omformar 12V (även 24V) till 230VAC 50Hz. Modifierad sinusvåg (trappform). Larmar vid lägre spänning än ca 10,5V. Lämplig för TV, PC, mobiltelefonladdare m.m. Kortslutningssäkrad 30A på utgången, larm vid för låg batterispänning. Fläktkylda. Tänk på att den apparat som skall anslutas kan dra upp till 3-4 gånger mer i startögonblicket.

Patric (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:42

Patric:

Clas Olsson butikerna säljer ett flertal för några hundralappar. Jag använder en sendan förra året, fungerar bra.
Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:42

Jörgen:

Hej

Förstår inte varför alla ska klångla till det så när det gäller att använda sin laptop i båten, det finns ju andra saker att bekymra sig över såsom värmare och motorer som inta startar :-). Laptopen går ju inte på 220v i vanliga fall , och behöver m.a.o. inte göra det i båten heller. Däremot är det lite för lite med 12v men då har Clas Ohlson en utmärkt spänningsomvandlare, art.nr 32-7733 som växlar dom 12v till önskat volttal.Läs på datorns transformator vad den behöver matas med. Anslut spänningsomvandlaren till cig.uttag som du kan köpa löst hos Hjertmans t.ex. Sen är det klart !! Funkar klockrent !
Tips, ta ur datorns interna batteri om du inte måste ha det, det drar ju lite xtra ström att samtidigt ladda upp det också !

Mvh
Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:42

Lasse L:

Använder en Mobitronic inverter 12 / 220 volt 150 watt till "hemma" dator modell Ä + lös 15" TFT skärm
Alla desktopp jag provat går inte på fyrkantvågen som invertern lämnar.
Fördelar med desktopp modell Ä: pris under 500 kr, går den sönder släng och köp "ny", är ej stöldbegärlig.
Nackdel skrymmande.

Har en AST laptop som jag kör direkt på båtens 12 volt, (går utmärkt fast den är märkt 18 volt).