Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Ombyggnad av toaletten

Björn J.:

Hej! Jag har nu en Gallery Maid toalettstol i mycket gott skick, som jag tänkte behålla, handpumpen är den äldsta modellen av PAR/Jabsco med röd etikett, reservdelssatsen har sedan länge utgått. Alternativen är följande: 1 byte till motsvarande men modernare handpump. Runt tusenlappen, mycket enkel och snabb installation. 2 byta till elektrisk pump typ Sealock från SeaSea (art.nr 48743) eller liknande. Ombyggnad, mer omfattande installation, och lång kabeldragning av kraftigare kabel, kostand omkring 2.500 kr. Funderingar på alternativ två, är att jag varje säsong får rensa sista backventilen x flera mot septictanken på grund av att vissa besättningsmedlemmar envisas med att producera hårda "harlortar" modell XL. Elektriska toapumpar brukar ju ha en roterande kniv, hur det är med denna modell vet jag inte. Är det någon som gjort dylig eller likande ombyggnad? Erfarenheter? Mvh Bj.

B (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 18:29

B:

lämplig diet (rågbröd t.ex)
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 18:29

Björn J.:

Här håller ni inte inne med de uttömmande svaren! Ingen direkt obstipation vid tangentborden ;-) Ang. dieten är verderbörande väl medveten om dess konsekvenser i slut-ändan då elimination sker. Endast farkostens befälhavare äter Åkes (vita) Hönokaka. Vidare förekommer linfrön, katrinplommon och annat för mage och tarm som är hälsobefrämjande och oftast ekologiskt odlat ;-) Det blir antagligen en elpump med sönderfördelande tillika roterande kniv. Troligtvis också såsmåningom en ny tank med möjlighet till mindre miljöovänlig tömning till landbaserad för ändamålet anpassad anläggning, om det nu finns sådana att tillgå i denna form av nödsituation. Vi fär väl hoppas på en änd-ring, inte bara i miljölagstiftningen utan också hos hamnar, marinor och båtklubbar så att vi slipper skita i havet. Om nu handelssjöfarten, örlogssjöfarten (om vi nuförtiden har en sådan) samt de som har sin inkonst i havet på annat sätt, såsom fiskarna och andra också tar hand om sina fekalier. Sedan kan ju även jag tycka att det känns skitkasst att ett kryssningsfarty med x hundratal passagerare + besättning tillåts släppa många kubikmeter toaavfall i havet, men jag måste kanske lämna 50 liter svartvatten till landbaserad tömningsstation, och kanske dessutom få betala för det. Nåväl...
B.A (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 18:29

B.A:

Ja det är en förmåga att kunna tala till bönder på bönders vis och med de lärde på latrin...
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

obstipation=förstoppning Jag tycker svaret var skitkul.