Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 22:46
Om sittbrunnsdisplay till Laptop

Tim S:

Jag köpte en liten TFT-TV till båten på Clas Ohlson, 38-1280.

Den visade sig vara ganska ljusstark och ha en videoingång, och min navigationslaptop har en sådan utgång. Så varför inte se om den också kan vara sittbrunnsdisplay?

Nu har jag provat och kan redovisa att det funkar. Inte som komplett PC-display, det räcker inte upplösningen till, men väl för att vara en slavdisplay till Laptopbilden.

OM man använder navigationsprogram som tex. Seaclear m.fl, så sköter ju dessa om att skrolla fram rätt sjökort. Det man behöver ingripa med att göra själv är att ändra zoom.

Seaclear är här bra, man kan nämligen sköta zoomningen med en liten trådlös mus med skrollhjul, t.ex. en som Clas Ohlson också säljer som går på radiosignal så att man inte behöver fri sikt mellan laptop och mus.

Jag bifogar en nytagen bild som visar vad man uppnår.

Laptop har inställning 1024x768.
Seaclear är inzoomat till 200%

Och det är ett ögonblicks verk att zooma in och ut...

Nu återstår att göra en liten skyddslåda med plexilock, men det är nog inte så besvärligt.

  Klicka för bild eller dokument

Lasse S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 07:56

Lasse S:

Låter spännande! Ser inte så illa ut på bilden!

Kan man mata TVn direkt med 12V och hur mycket ström drar den?
Tim S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 07:56

Tim S:

Jo, den lilla TV:n drar 1 A vid 12 VDC. Matningssladd för 12 VDC OCH anslutning till 230VAC samt sladd mellan Laptop och TV ingår i priset.


mericson
Senast inloggad: 2017-08-16 - 09:42

Martin Ericson:

Hej,

Det finns sådana här skärmar att köpa i tex Tyskland, England, HongKOng (tiita på Ebay) som även har äkta VGA ingång med upplösning min 800*600 vilka borde vara ett bättre alternativ.

Pris ca 2000-2500:-
Tim S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 07:56

Tim S:

Frågan är hur lång (och otymplig) en VGA-sladd mellan Laptop och sittbrunnsdisplay kan vara, hur stort format på skärm med inkapsling man vill ha där uppe som inte är ivägen. Och inte minst, hur ljusstark den är.

Sen tror jag många föredrar att köpa en produkt i Sverige där man får garanti osv. och hur mycket av sladdar, spänningsaggregat osv som ingår i priset.

Det man alltså får för 1495:- hos Clasisjön är:

5,5" TFT-LCD monitor med inbyggd tv-mottagare, högtalare samt teleskopantenn. Antenn- och AV-anslutning (RCA) för extern video/audio-signal. Lev. med hållare, fjärrkontroll, hörlurar, cigg.-kabel, samt batterieliminator. Storlek 156x120x30 mm.

Fjärrkontrollen gör att man kan justera t.ex.lusstyrkan på TV:n utan att öppna den vattentäta kapsling man får sätta den i.


Claes E (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 07:56

Claes E:

Jag har under säsongen använt en skärm från CarTFT (8" med Touchscreen - www.cartft.com) i en daycruiser. Leveransen kom snabbt och utan problem.

Fördelen är att kabeln inte är en vanlig VGA-sladd utan en betydligt tunnare kabel som dessutom innehåller ledare för Touchscreen. Den valde jag dock att montera bort eftersom den dels tog ljusstyrka och orsakade reflexer, samt att manövrera en touchscreen på en 8" skärm är ett riktigt 'petjobb' som knappast fungerar ombord. En trådlös rullmus fungerar mycket bättre. Ljusstyrkan är 400cd/m2 (NITS) vilket med ett enkelt hemmatillverkat solskydd har varit helt tillräckligt även under de få soliga dagar vid hade i somras.

Inkapsling har inte behövts eftersom den sitter skyddad under vindrutan, men däremot ett kraftigare fäste typ RAM.