Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Oljebytte vid lite motorgång

Lars:

Jag har en Yanmar YSB8G diselmotor som jag använder cirka 5 timmar om året. Behöver jag ändå byta oljan varje år? Visserligen är det inte någon stor kostnad, men det är mycket svårt att komma åt att tappa av den gamla oljan även om jag använder pump. Frågan torde vara giltig för alla motorer som har få driftstimmar per år.

Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:59

Stefan:

Lars,

jag har fattat det som att ny olja innehåller konserveringsmedel som skyddar din motor.
Min tolkning är att konserveringsmedlet fördärvas vid motorkörning.
Därför är det viktigt att undvika att köra motorn efter oljebytet om du tex gör bytet då båten ligger i sjön (inför upptagningen).
Många kallstarter dödar en motor effektivare än lång drifttid med varm motor (få kallstarter).
En ny dieselmotor kostar skjortan och innebär mer installationsarbete än att byta lite olja varje år :-)

Stefan
(ej motorexpert)
Henrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:59

Henrik:

De flesta motorfabrikanter brukar ange både kalendertid och gångtid som kriterium för oljebyte.

Motorolja innehåller mycket kemikalier som skall förbättra viskositetsindex (=köldegenskaper) och ta hand om sura produkter som uppkommer vid förbränningen. Dessa kemikalier åldras även om motorn inte körs.

För motorer i nöjesbåtar som normalt inte får så många motortimmar, blir kalendertiden gränssättande för oljebyte. Det vanliga brukar vara ett år.

Henrik
ingemar aronsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:59

ingemar aronsson:

Hade samma problem med åtkomligheten, visserligen på en annan motor. Jag ersatte oljepluggen med en slangnippel + slang + plugg i änden på slangen. Nu är det en struntsak att byta olja.
Lasse (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:59

Lasse:

Visst ska man starta motorn efter oljebyte,nya oljan ska inte bara ligga i tråget.Kör motorn någon minut bara