Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
ok med för tung mast?

Fredrik:

Masten till min Karlskronaviggen brann tyvärr upp i branden i Hinsholmens mastskjul i Göteborg.

Ev. kanske jag kan köpa en båt billigt med mast som är ganska lik min originalmast.
Original: 7,7 meter, profil ca 85 x 95 mm
"ny": 8,7 meter, profil ca 100 x 140 mm

Jag tror att denna kommer att funka med befintliga segel (kan ju se lite löjligt ut att de är "revade", men det får gå). Det jag däremot oroar mig för är den extra tyngden:

Ett överslag och titt på tyngd per meter i seldéns tabell så uppskattar jag att den nya masten kommer väga ca 20 - 30 kg mer än den gamla. (Kan det stämma)?

1) Är det extra momentet som detta medför på båten försumbart jämfört med seglets tryck?

2) Sedan är det så att K-Viggen också är felkonstruerad och har ett för klent rufftak. De flesta har förstärkningar eller stötta.
Därför är nästa fundering om vinden trycker masten nedåt med en kraft som är betydligt större än de 20 - 30 extra kilona? Isåfall så borde även tyngden på rufftaket vara obetydlig och jag slipper förstärka ytterligare.

Någon som kan mycket om riggning och dimensionering kanske kan besvara detta?!

m v h

Fredrik

Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 12:49

Ulf Bergenlid, båttekn.nämnden:

Mastens extra vikt är försumbar i förhållande till det tryck som uppstår från seglen via stagningen. Däremot kan Du få problem med kraftigare svängningar i sidsjö på grund av det ökade tröghetsmomentet.
Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 12:49

Hans Helgesson:

Jag antar att det är en rak profil på den "nya" masten (dvs den är inte konad/avsmalnande i toppen).
Då är det relativt enkelt att korta av masten antingen i botten eller toppen. Mastfoten sitter oftast popnitad fast. Borra ur nitarna och tag bort foten, såga av önskad längd och borra/nita fast foten igen (nitar av legeringen Monell INTE rostfritt skall användas). Detta orsakar troligen att bomfästen hamnar fel och behöver flyttas uppåt. Det slipper du om masten kortas i toppen istället.
Vant/stag behöver du ändå antagligen korta eller köpa nya då de befintliga (till båda masterna) antagligen inte passar till den nya masten, oavsett om den är kortad eller inte.
Det är inte bara maströret som ev behöver anpassas - hur har du tänkt att göra med spridarna? Det är inte säkert att de nya spridarna (längd tex) stämmer med vant-fästena på din båt... Om spridarna är längre än de gamla kanske spridarnockarna (längst ut på spridarna) hamnar för långt ut i förhållande till fästena på båten.
Jag hade någ satsat på att hitta en ny (begagnad) mast som är mer lik originalets längder och mått.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 12:49

Kent:

Har Du ingen försäkring på masten??? Det måste väl vara det enklaste att låta försäkringsbolaget ta han om problemet. Så slipper Du allt krångel och Du har en mast som Du vet passar din båt i alla avseenden.

Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 12:49

Fredrik:

Ulf: Du menar alltså att mastens extra tryck på däcket är försumbar? (Genom stagen är jag inte lika orolig för).

Hans: Ja, den är rak.
* Den extra metern på masten borde inte väga mer än ca 2,5 kg, varför jag inte ser så stor vinning med att såga. Sedan kan man ju se det som en fördel med längre mast då man kan köpa större segel i framtiden och få bättre prestanda i lättvind.
* Spridarna kommer vara ca 6 cm längre ut (inräknat mastens ökade bredd). Är detta så mycket att man behöver ta fram sågen tror du? Blir tåligheten för krafter sämre och/eller stagningen av masten inte lika bra ifall det pekar ut lite mer? (I den grad att man behöver oroa sig).

Kent: Jo, jag har försäkring. Kostnaderna för åldersavdrag (50%) vid ny mast blir så stora att skillnaden blir ca 20000-30000 kr mellan de olika alternativen. Då detta utgör en stor del av båtens värde och jag inte tror att jag kan få ut ett så mycket högre pris ifall jag säljer båten med ny mast, så känns begagnad mast + lite mer jobb ett bättre alternativ för mig.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 12:49

Seawolf:

Om den nya masten väger 25 kg mer och man kan räkna med att detta sitter 5 meter över vattenlinjen i genomsnitt, och räknar om det som behov av kölvikt för att kompensera, så blir det (antager då att kölvikten i snitt finns 0.6 meter under vattenlinjen.)

25/0.6*5= 208 kg.

Du skulle alltså behöva c:a 200 kg mera kölvikt som kompensation. Eller, om du sätter denna vikt nedtill på kölen, lite över 100 kg mera.


Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 12:49

Fredrik:

Ok,

Så hur drabbas jag ifall jag inte lägger mer vikt i kölen. Kommer jag inte kunna segla i hård vind längre? Kommer båten kunna välta? Eller är det så lite att jag inte kommer märka något?
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 12:49

Seawolf:

På din båt motsvarar nog 100 kg i kölen längst ned ungefär lika mycket som om en vuxen sitter på relingen med benen utanför mantåget.

Om nu detta sätt att jämföra ger dig en viss känsla...


Stefan K. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 12:49

Stefan K.:

Att sätta dit en 20-30Kg tyngre mast på en relativt liten båt som en Karlskronavigg tycker jag verkar galet. Precis som Seawolf skriver så kommer båten att kränga betydligt mer. Problemet blir proportionellt större vid ökande vind.
Det blir ju som att hänga upp en vikt motsvarande ett större bilbatteri vid spridartrakten med en "hävstång" på kanske 5 meter.
Alla båtkonstruktörer för söker ju spara "skadlig" vikt i riggen, och då handlar det om fåtalet Kg på betydligt större båtar.
Försök att få tag i rätt mastprofil.