Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Offeranod på propelleraxel

Göran Weiler:

I våras satte jag på en offeranod på min båts 25 mm propelleraxel - SeaSea 125:-kronor med ganska tunnt gods. På Biltema hittade jag en snarlik anod med betydligt tjockare gods, som bara kostade 50:-- kronor. Varför inte sätta på den också och se vad som händer? Sagt och gjort. Den dyra SeaSea-anoden satte jag främst och den billiga Biltema-anoden närmast propellern.

Döm om min förvåning, när jag vid upptagningen 6 månader senare finner en helt intakt SeaSea-anod - inte något som helst korrosionsangrepp och en till en tredjedel förbrukad Biltema-anod!

Kan detta ha att göra med placeringen, dvs att godset förbrukas akterifrån och förut eller är SeaSeas anod verkningslös?


Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 18:28

Ulf Bergenlid, SXK båttekn.nämnd:

Förbrukningen av anoden närmast propellern beror troligen främst just på det mindre avståndet till propellern. Små skillnader i zinkens sammansättning (föroreningar) kan också inverka liksom ev. sämre kontakt med axeln. Problem med kontakt förekommer dock oftast då anoder fästs på aluminium. Man kan inte dra slutsatsen att Seaseas anod är verkningslös, den skulle troligen fungera om den var ensam.
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 18:28

Björn Johansson:

Hej!
Utan att ha så där jättestora kunskaper om galvanisk korresion så tror jag att anoden från Biltema är av ett oädlare slag, att denna försvinner först.

Jag har själv köpt billiga offeranoder från denna firma, och jag ser när jag inspekterar dessa under säsongen att hälvten redan är borta i mitten av juli.
(Bohuslän, och offeranod på trimplan eller kavitationsplatta).

Visst de funkar, men frågan är ju om snålheten inte bedrar visheten här.

Jag funderar däremot att sätta fast en sådan där linskärare på min propelleraxel, jag tror att dom heter "Spurs" finns dom kvar och har någon erfarenhet av sådana?
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 18:28

Roger Ryberg:

Jag tror att de flesta av dessa offeranoder är av så oädelt material att de helt enkelt löses upp i saltvattnet utan någon påverkan av galvaniska strömmar. Men vad som förvånar mig är att så många håller på med detta, för om man elektriskt isolerar axel och propeller med en elastisk koppling av gummi eller platsmaterial (typ centaflex eller annat), så behöver man inte tänka på detta längre. Plus att det skonar axel och lager och ger tystare gång.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 18:28

Ove Thorin:

Hej Björn
Jag har en sådan linskärare sedan mer än tio år tillbaks. Den bara sitter där och jag vet inte om den fungerar. Jag har sedan jag satte dit den inte haft något i propellern, om det beror på att den har skurit av linor eller om jag inte fått i någon lina vet jag inte. Här är länken: http://www.gecea.com/prod_spurs.asp

Hälsningar Ove

Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 18:28

Björn Johansson:

.
Uffe (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 18:28

Uffe:

Hej,
Syftet med offeranoden är ju just att den ska korrodera, sedan om man vill korrodera bort mer eller mindre pengar det avgör ju var och en.
Själv använder jag Biltemas korta 25mm axelanod som räcker en säsong på våran Omega 30 (30-50% kvar vid upptagning).

En fråga till Roger (eller andra), hjälper det verkligen emot korrosion på propellern att isolera axeln från motorn, måste inte propellern (mässing) isoleras från proppeller axeln (rostfritt) för att stoppa de galvaniska strömmar som gör att propellern korroderar ?

Mvh,
Uffe




Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 18:28

Ulf Bergenlid, SXK båttekn.nämnd:

Det är lämpligt att isolera axeln (ev. isolera motorn från 12-V systemets minuspol) för att minska risken för läckströmskorrosion antingen på propeller eller drev, orsakad av landströmsanslutning, eller på ex.vis skrovgenomföringar orsakad av båtens eget 12-V-system, varvid axeln tjänar som återledare om den står i förbindelse med minuspolen. Däremot skyddar ej isolering av axeln mot annan korrosion av propellern. Den måste skyddas av en zinkanod, som normalt förbrukas på en eller ett par säsonger.
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 18:28

Björn Johansson:

Vad jag menade var att de offeranoder jag köpt på Biltema försvinner fortare än de som är köpta på exempelvis Hjertmans.
Visst biltemaanoderna gör säkert nytta, men de förbrukas fortare. Det är väl meningen att en offeranod skall hålla hela säsongen!? just nu är det bara fästplattan och ungefär två millimeter tjockt lager kvar av anoden, och det var ändå sen sjösättning i år.

Bj.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 18:28

Tomas:

Efter ca 30 år med offeranoder så tycker jag mig konstatera att åtgången är ett mysterium -- vissa år håller de länge, andra år tar de slut fort. Orsakerna är förmodligen varierande förutsättningar både i motor/propeller och i det salta havet, och variationer i elkraftsanläggningarna i närheten, till och med andra närliggande båtars påverkan. Det lär finnas mycket som kan påverka potentialskillnaderna till omgivningen. Så dra inga säkra slutsatser efter bara nån säsong eller två.

Klart är väl dock att om man monterar två olika anoder så kommer den "klena" att skydda den andra -- precis det den ska göra. Först efter att den klena eroderat bort kommer den andra att börja offra sig. När den är borta börjar nåt annat som står i galvanisk tur att erodera -- propellern kanske.

Förmodligen ska man bli orolig om en offeranod verkar ganska intakt efter en säsong -- då har ju sannolikt nåt annat eroderat istället.

Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 18:28

Roger Ryberg:

Jag borde följt upp detta, för här råder viss förvirring, även inom BTN.

Med galvanisk korrosion menas just att det går en ström igenom en elektrolyt (saltvattnet) från en pol till en annan. Det betyder en transport av joner i elektrolyten och elektroner i ledarna. Då kommer material med lägst kemisk potential att lämna ifrån sig joner=atomer=material. Men om en metalldel flyter elektriskt, kommer ingen ström att uppstå och heller ingen korrosion.

Men en offeranod hjälper inte mot andra former av korrosion, exempelvis vanligt järn rostar ändå.

Hälsn,
Roger