Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Offerannod kylsystem

Rolf Jansson:

Har en VP2003 från 1990 i min segelbåt som jag har låtit Volvo Penta- auktoriserat varv sköta ända tills i år då jag beslutade att göra det själv.

Stor förvåning när jag skruvade ut offerannoden på färskvattendelen ur motorblocket och fick ut delar av en korrogerad annod och hälften kvar inne i motorblocket.

Ansvarig på varvet som skött den årliga motorservicen, förklarade att annoden på färskvattensidan var något som inte behövde kontolleras eller bytas!!!

Helt klart angrips den av korrosion och eftersom Volvo valt att sätta en offerannod på färskvattensidan tycker jag att det är rimligt och ganska självklart att den måste kollas och ev bytas!

Har någon erfarenhet och kunskap om hur ofta den bör kontrolleras eller bytas?

Rolf Jansson


tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Rolf,

När jag hade en motor med annod i kylvattnet så bytte jag den varje år. Orsaken är att den annars just kan falla isär och zinkbitar kan under en längr/kortare tid sätta igen delar av kylvattensystemet.

Mvh. / Thomas.
Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:07

Hans Helgesson:

Offeranod på färskvattensidan skall inte behövas - jämför med kylsystemet på en bil, där finns ingen offeranod.
Offeranoden är troligen ett arv från tidigare när färskvattenkylning var ett tillval och sjö/saltvattenkylning standard. Då var offeranoden ett måste. De flesta idag förekommande marina motorer är i grunden ganska gamla konstruktioner, dvs de är avsedda att kunna kylas med saltvatten.
Dvs peta bort/ur den del av anoden som sitter kvar i blocket och behåll "den gängade" delen som plugg/lock.
Niklas Nilsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:07

Niklas Nilsson:

På min VP2002 har jag under den tid den varit sjövattenkyld bytt motorblocksanoden årligen, i år konverterade jag till slutet system, och har inte kollat status på den anoden ännu.

Spontant tycker jag att det inte borde vara någon skillnad. Motorn är fortfarande 1-polig, anoden är av Zn och blocket Fe. Huruvida glykolvatten leder sämre än saltvatten vet jag inte, men motorn är ju inte galvaniskt skild från havsvattnet, alltså finns fortfarande risk för krypströmmar.

Propelleranoderna såg ut precis som vanligt, bytmässiga, om man tänkt sig att det har någon bäring på problemet.


Alltså tänker jag byta till våren, får väl försöka att flytta ner expansionskärlet under proceduren så inte allt rinner ut.
Kenbja (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:07

Kenbja:

Min VP MD11D är försedd med sötvattenskylning av fabrikat Martec, i serviceanvisningarna anges att offeranoden SKALL kontrolleras varje år, vid kontroll har anoden förbrukats till hälften på två säsonger, och av den anledningen byter jag vartannat år.
Så jag anser att den absolut har en funktion d.v.s kontrollera och byt vid behov

/Kenbja